En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Välkommen till Omni, Acke!

Alexander Frid Kahn, tidigare Account Director på Nickelodeon, är ny Key Account Manager på Omni. Varmt välkommen till Omni, Acke!

Vad är det som lockar dig med att arbeta på Omni?

– Omni känns som framtiden, både för nyhetsjunkies som mig själv och annonsörer. Det är en produkt som jag verkligen kan stå för och prata om ute hos kunder med stolthet.

Du är några dagar gammal här nu. Vad är första intrycket?

– Bra! Omni har verkligen den där uppstickarkänslan som finns hos nya bolag. Samtidigt som Schibsted ger fördelar man aldrig skulle få i ett litet företag.

Som annonsör, vad är egentligen det bästa med Omni?

– Målgruppen och nativelösningen! Att kunna nå köpstarka personer i storstad i en så här fin kontext med en nativeannons känns oslagbart.

Du är utbildad informationsdesigner och har även läst kommunikation i Japan. Har vi i Sverige något att lära av Japan när det kommer till annonsmarknaden?

– Oj, det var ju ett bra tag sen och jag hade lite svårt att läsa japanska så måste nog passa på den. MEN redan 2006 hade de emojis och 4g-nät. Så vi kan nog räkna med att se saker dom gör nu om ett par år här i Sverige.

Du är även avancerad vinkännare, bland annat aktiv Munskänkare. Om Omni vore ett vin, vilket vin vore Omni då?

– Marcel Lapierre, Morgon. Ett lättillgängligt vin som känns ungdomligt och nytänkande men aldrig sviker i kvalitet.

Namn: Alexander Frid Kahn

Ålder: 35

Familj: Fru, två barn, 3,5 år och 2 månader

Bor: Årsta

Gjorde tidigare: Account director på Nickelodeon

Fler läsare än någonsin

För mig som chefredaktör kändes det sådär att befinna mig på andra sidan jorden (i Kina...) under nyhetsdagar som de vi upplevde i förra veckan. Men jag kände desto mer stolthet när jag följde mina kollegors urstarka bevakning av de fruktansvärda händelserna i Paris. Vilka stjärnor ni är, kära kollegor!

Jag vågar säga att ingen annan svensk nyhetstjänst var så starka på Paris-bevakningen som Omni. Vi var snabbast, vi gav mer bredd och perspektiv än någon annan – och bevakningen präglades av våra nyhetsredaktörers fantastiska fingertoppskänsla i ett svårt nyhetsläge som detta.

Tack också alla ni läsare som hörde av er med berömmande ord och hyllningar av Omni-bevakningen. Era vänliga ord betyder så mycket nyhetsdagar som dessa.

Vi har heller aldrig någonsin haft så många läsare som dessa veckor. Många nya har upptäckt Omni. Förra veckan hade vi 700 000 unika läsare i mobilen, sammanräknat över alla plattformar hade vi mäktiga 1,1 miljoner läsare.

Tack igen, kära kollegor och läsare!

/Markus

God jul alla läsare! Tack för ett magiskt år!

Omni hade bara funnits i sex veckor när vi gick in i det nya året. Vi var knappt födda. Men vi såg tidigt tecknen komma, det skulle bli ett år utöver det vanliga.

Redan i april blev vi utsedda till Europas bästa nyhetstjänst i mobilen. Det kunde börjat sämre.

Sedan blev det EU-val. Vi såg våra första trafikrekord komma. Och vi såg hur vi journalistiskt gjorde en produkt att vara väldigt, väldigt stolta över. Och framför allt – våra läsare visade oss fantastiskt fin uppskattning.

Under sommaren flyttade hela Omni till Almedalen och vi upptäckte att vi under året också hade hunnit bli de politiskt intresserades nya favoritapp. En efter en kom riksdagspolitiker och partiledare ut som Omni-läsare.

Ungefär nu rebootade vi vårt utvecklingsteam. Alexander började jobba hos oss och det dröjde inte länge innan han hade hittat Andreas här i Sverige och Damian respektive Michał i Gdansk.

Vi gick snart in i valrörelsen och sopade fullständigt banan med samtliga svenska medier Valnatten och efterföljande dagar bevisade vi både för omvärlden och oss själva hur sjukt bra konceptet Omni är och vilken sanslöst bra redaktion vi är.

Totalt hade vi nu kommit upp till över 450 000 unika läsare i mobilen varje vecka. Vi hade – tio månader efter lanseringen – blivit Sveriges femte största nyhetstjänst.

Med allt detta bakom oss hade vi alla anledningar att fira storslaget vid vårt 1-årsjubileum i november. På tolv månader hade vi lyckats rita om nyhetskartan i Sverige. Det var inte utan att vi rodnade när vi läste Omni-läsarnas berättelse om hur Omni radikalt och på riktigt har förändrat hur de läser nyheter.

Men vi hann inte ens gå och lägga oss på 1-årsdagen innan det var dags för nästa milstolpe: På självaste 1-årsdagen utsågs Omni till Sveriges bästa nyhetstjänst på Mobilgalan!

Men, men. Om vi tycker oss ha varit med om mycket redan med Omni är det ingenting mot vad vi kommer vara med om nästa år. Resan med Omni har ju knappt börjat. Och vi ska vara ödmjuka, vi har stora och svåra utmaningar framför oss.

Parallellt med allt annat under året har vårt utvecklingsteam börjat förbereda oss för nästa års resa. Vi ska komma ut med flera helt nya appar. Det ritas och skissas om nätterna, det kodas som aldrig förr – och snälla Omni-läsare är här på kontoret och testar och säger vad de tycker om de nya apparna som vi testar. Och vi har nu anställt in några av Sveriges bästa redaktörer för att klara det vi står inför.

Tack för i år underbara Team Omni! Tack för i år underbara läsare! Tack för i år alla våra fina partners och annonsörer!

Hoppas ni alla får riktigt sköna julhelger, med familjen och Omni.

Markus Gustafsson, chefredaktör och Josefine Kvarnström, försäljningschef

Fem stjärnor anställda på Omni!

Vilket team vi blir inför nästa år! Omni har i dagarna anställt fem nyhets- och utvecklingsredaktörer på Omni. Det är de som – tillsammans med övriga Team Omni – garanterar att du får Sveriges bästa nyhetsapp. Och att Omni utvecklas och blir lite bättre för varje dag.

Inga nya ansikten för oss eller läsarna, men nu med fasta anställningar i Omni! Ett stort och roligt steg för oss.

Här är redaktörerna som har anställts på Omni:

Tre frågor till Calle Sandstedt, nyanställd redaktör på Omni

Namn: Calle Sandstedt

Gör på Omni: Nyhets- och utvecklingsredaktör. Ansvarig för politikbevakningen.

Gjorde innan Omni: Jobbade knappt fyra år på Svenska Dagbladet som nyhetsredaktör. Innan dess på Sydsvenskan.

Du håller i politikbevakningen på Omni. Vad gör Omni till den bästa nyhetstjänsten om politik?

– Att vi snabbt och träffsäkert berättar för världen vad som är viktigast just nu, och på ett unikt sätt kan sammanföra flera olika perspektiv och ingångar till en bättre helhetsbild. Ingen annan nyhetstjänst vandrar lika lättfotat och prestigelöst mellan högt och lågt, fint och fult eller snabbt och långsamt.

Vad tror du Omni är om ett år?

– Om ett år hör man inte bara ordet ”Omni” som en viskning i riksdagen eller på tidningsredaktionen. Om ett år har Omni seglat upp att bli en av de absolut största nyhetstjänsterna, och känns då lika självklar för såväl läraren, Ica-handlaren som pr-strategen.

Hur ska du fira jul?

– Jag inleder min vana trogen självaste julafton med ett arbetspass, och avslutar den med en julklapp och lite grönkål i någon form.

Tre frågor till Josefin Pehrson, nyanställd redaktör på Omni

Namn: Josefin Pehrson

Gör på Omni: Nyhets- och utvecklingsredaktör. Arbetar med utveckling av hur Omni kan bli bättre på bakgrund och sammanhang.

Gjorde innan Omni: På Omni sedan i våras. Innan dess tre år som nyhetsreporter på Svenska Dagbladet.

Du har under flera år varit nyhetsreporter på Svenska Dagbladet. Hur skiljer sig jobben åt?

– Omni är en mycket mindre redaktion och här måste man själv ständigt fatta beslut om allt från nyhetsprioriteringar till etiska frågor kring publiceringar. På ett sätt är det som att kombinera delar av reporterrollen med att vara redaktör och nyhetschef.

Hur skulle du beskriva Team Omni?

– När allt ska gå snabbt men samtidigt vara korrekt och fördjupande är kollegorna en helt nödvändig livlina. Arbetet bygger på den hjälp och pepp som vi ger varandra både IRL och i den chatt där det nästan alltid är någon inloggad oavsett tid på dygnet.

Du börjar ofta klockan 05 på morgonen. Hur gör man för att orka upp klockan 04?

– Ärligt talat trodde jag det skulle vara svårt, men från att ha sett mig själv som en nattuggla tycker jag det är rätt härligt att vara den där endaste tomten som är vaken. Fast oftast går det inte så många minuter från det att väckarklockan ringer tills jag är på väg – mackor och tandborste får följa med till jobbet.

Tre frågor till Elin Joleby, nyanställd redaktör på Omni

Namn: Elin Joleby

Gör på Omni: Nyhets- och utvecklingsredaktör. Håller just nu i våra ständigt återkommande intervjuer med läsarna.

Gjorde innan Omni: Har jobbat ett år på Omni, innan dess Sveriges Radio och TV4/Nyhetsbolaget.

Din bakgrund är TV4 och bla reporter och producent på Sveriges Radio. Vad gör du på Omni egentligen?

– Haha, jo men Omni är väldigt mycket vad jag vill ha av en arbetsplats: högt i tak, ungt och kreativt och i ständig utveckling. Jag är på Omni för att jag tycker det är grymt kul att få vara en del av det och för att jag gör ett bra jobb, förhoppningsvis.

Hur stort kan Omni egentligen bli?

– Med tanke på vilken uppskattning vi får från dem som upptäckt Omni, och hur många som ännu inte gjort det: hur stort som helst!

Berätta nu, vad vet inte läsarna om oss på Omni?

– Hmm, kanske att vi teambildade i höstas genom att köra ice bucket challenge i en hotelldusch i Krakow?

Tre frågor till Ines Micanovic , nyanställd redaktör på Omni

Namn: Ines Micanovic

Gör på Omni: Nyhets- och utvecklingsredaktör. Ansvarig för Omnis närvaro i sociala medier.

Gjorde innan Omni: Har jobbat ett år på Omni, innan dess Smålandsposten och Sveriges Radio.

Du pratar bosniska med dina föräldrar och engelska med din sambo. Är det viktig att vara duktig på språk på Omni?

– Ja, det är jätteviktigt. Vi bevakar nyheter från hela världen och då gäller det att ha koll på de utländska medierna. Man måste snabbt kunna förstå och översätta till en svensk nyhetstext.

Vad är det bästa med att jobba på Omni?

– Att det går så snabbt. Om vi vill förändra något så gör vi det. Vi är en startup och alla får vara med och påverka. Det gillar jag. Sedan är det också häftigt att få jobba på ett företag som förstår och hänger med i den digitala utvecklingen. Det är kul att få vara med om det.

Du reser mycket. Vilket är favoritplatsen på jorden?

– Tre platser jag skulle åka tillbaka till: Shanghai, Kyoto och Buenos Aires. Men inget ställe i världen slår Kroatien. Nu är jag visserligen jäv, efter att ha spenderat min barndoms somrar där. Men havet, lukten och maten. Det finns inget bättre.

Tre frågor till Oscar Nelson , nyanställd redaktör på Omni

Namn: Oscar Nelson

Gör på Omni: Nyhets- och utvecklingsredaktör. Ansvarig för sportbevakningen.

Gjorde innan Omni: Har jobbat två år på Omni, innan dess reporter på Aftonbladet och innan dess reporter på Metro.

Du har tidigare varit reporter på Aftonbladet. Hur skiljer sig jobben?

– Omni har mer morgontidningsprofil än Aftonbladet, det är en skillnad. Sen åker jag inte ut på jobb eller gör intervjuer längre utan arbetar mer som mobilredaktör med utvecklingsansvar. Chefsleden är också färre på Omni än tidigare redaktioner jag har varit på.

Du är sportansvarig på Omni. Hur kan Omni leverera på löftet om alla perspektiv på sporten?

– Omni blir riktigt bra på sporten runt stora mästerskap. Vi är ungefär som när SVT får arrangera fotbolls-VM och OS – det blir världsklass. Tack vare våra tekniska lösningar kan vi bland annat snabbt fånga upp nyheter från internationella medier.

Du livnärde dig ett tag som tidningsförsäljare i Berlin. Hur gick det?

– Tiden som tidningsförsäljare var lärorik och mycket ångestfylld. Tjänade 1,50 euro på varje såld tidning, som jag sålde genom att gå fram till folk på stan. Lönen blev inget vidare. En månad blev jag haffad av polisen för att ha cyklat mot rött och fick en böter på 80 euro. Bötern i kombination med tidningslönen gjorde att jag snabbt bytte jobb till en i sammanhanget välavlönad tjänst som "nisse" på en nattklubb.

/Markus

PS. Titeln nyhets- och utvecklingsredaktör kommer sig av att på Omni jobbar alla med utveckling av produkten. Hela tiden. Förutom att arbeta operativt vid desken som redaktör/nyhetschef/reporter, så har alla dedikerad tid till att arbeta med utveckling. Alla redaktörer lägger minst 10 procent av arbetstiden på utveckling, oftast i samspel med läsarna.

Omni prisas igen – som snyggaste appen i Norden

Ännu en snygg anledning att fira!

Omni fick i helgen – som enda nyhetsapp i Norden – pris när SNDS, Society for News Design Scandinavia, delade ut sina utmärkelser.

Totalt var 76 medieföretag från hela Norden med i tävlingen och det hade skickats in över 700 bidrag. Men den enda nyhetsappen som prisades blev alltså Omni, som fick en silvermedalj i tävlingen. På diplomet stod dock Omni/Norway, vi tar det som ett försök att blidka vår norske ägare i väster.

Grymt jobb alla ni som varit inblandade i att göra Nordens snyggaste nyhetsapp! Och tack alla ni läsare som engagerat er i både innehåll och form.

Läs mer om alla vinnare i tävlingen.

/Markus