Omni inifrån

Omni levererar nyheter och teknik till Svenskt Näringsliv

Nu utvidgar Omni sin affärsmodell genom att sälja teknik och redaktionellt innehåll till externa kunder. Den första kunden blir Svenskt Näringsliv. Ansvarig för det nya affärsområdet blir Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory.

För Omni innebär samarbetet med Svenskt Näringsliv att man utöver konsumentprodukter nu även utvecklar företagsprodukter.

– Samarbetet innebär ett nytt sätt att söka framtidens finansiering av journalistiken. Omni var pionjärer på native advertising som en integrerad del av nyhetsupplevelsen. Nu tar vi nästa steg där vi också låter kommersiella partners integrera vårt innehåll i sina tjänster, säger Frida Kvarnstöm, Head of New Business Media på Schibsted.

Ett första resultat av samarbetet blir att Svenskt Näringsliv lanserar ett dagligt nyhetsbrev under namnet fPlus. Delar av innehållet licensieras från Omni.

– Vi blir en innehållsleverantör till Svenskt Näringsliv ungefär som TT redan är i dag. Svenskt Näringsliv får använda innehåll som vi redan publicerar i Omni, säger Markus Gustafsson, publisher på Omni.

I samband med nysatsningar på B2B-området går Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory, in som ansvarig för B2B-affärer både för Omnis och Schibsted Sveriges räkning.

– Att vi som mediehus blickar mot att utveckla tjänster för företag känns naturligt. Företagens behov är enorma och vi kan med vår kompetens, både redaktionellt och tekniskt, erbjuda unika lösningar, säger Frida Kvarnström.

Merläsning: Frida Kvarnström utsedd till en av framtidens ledare

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.