Omni inifrån

Omni slår rekord – redan innan nylanseringen

Kiaindex är den officiella webbvalutan som vi medieaktörer jämför oss med. Allt som oftast använder vi Kia för att få skryta lite om oss själva och vår storlek. Precis som jag har tänkt att göra nu. Men det ska också sägas att det finns lite problem med mätningen på Kiaindex, inte minst när det kommer till att försöka räkna hur många unika läsare en sajt egentligen har. Dagens Medias Erik Wisterberg tar på ett bra sätt upp problematiken kring att mäta unika användare per vecka i mobilen. Det är framför allt trafiken via sociala medier som spelar många mediers mobilstatistik ett stort spratt (en unik läsare kan räknas som flera…).

Men, men. Detta får förhoppningsvis branschen snart rätsida på. Och det går ändå att utläsa mycket intressant i statistiken på Kiaindex. En sådan sak är när man tittar på sidvisningar, som så att säga står oomtvistat i statistiken.

I antalet sidvisningar ser vi just nu en intressant trend för Omnis del. Under sommaren har Omni haft fler sidvisningar än flera av giganterna, exempelvis Dagens Industri och Svenska Dagbladet. Det skiljer inte heller så mycket upp till Dagens Nyheter i mobilen. Förra veckan satte vi nytt rekord med totalt 5,7 miljoner sidvisningar. DI hade samma vecka 4,7 miljoner sidvisningar, SvD 4,7 miljoner och DN 7,7 miljoner.

Men det mest intressanta med statistiken är vad som händer nu. I måndags lanserade Omni helt nya appar och de kommer förstås påverka användningen liksom statistiken mycket. Vi vet redan att sidvisningarna har gått upp kraftigt. På onsdag nästa vecka, när lanseringsveckan redovisas på Kiaindex, får vi veta hur mycket.

I samma statistik redovisas också antalet unika läsare enligt Kiaindex. Omni har då 668 000 ub/vecka, vilket gör oss till Sveriges femte största nyhetstjänst i mobilen efter Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Läs mer på http://www.kiaindex.se/

/Markus

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.