Omni inifrån

Så tycker läsarna – om Omni

Vi har nu sammanställt en enkät som 200 av er Omni-läsare har svarat på under januari. Och det är en – milt sagt – härlig känsla att läsa svaren. Inte minst mycket lärorik. Tack alla ni som har svarat!

Här är några av svaren:

Det innebär alltså att 91 procent gav något av de tre högsta värdena på den 7-gradiga skalan. Helt fantastiskt! För att vara riktigt säkra på hur svaren skulle tolkas, så ställde vi fler frågor på samma tema:

Som om det inte vore nog bad vi de 200 läsarna också att svara på frågan vilken nyhetstjänst de nu – efter att ha prövat Omni – anser är den bästa. Vi blev nästan lite generade över det översvallande svaret:

Men den fråga – och de svar – i enkäten som kanske har störst betydelse för Omni framåt är nog ändå detta:

Vi ser ju redan, inte minst på Twitter, hur ni läsare börjar sprida kännedomen om Omni. Det är helt underbart att läsa er. Annonskampanjer i alla ära, men just detta kommer var mycket mer värt framåt. Här kan ni se lite av det som Omni-läsare har skrivit om oss på Twitter.

I enkäten ställde vi förstås också många detaljfrågor om vilka funktioner och vilket innehåll ni läsare uppskattar mest etc. Det som uppskattas mest är "Alla olika källor på ett ställe" och "Nyhetsöversikten" . På delad tredjeplats kom "Nyhetssammanfattningarna", "De många perspektiven på nyheter" och "Att man kan följa ämnen".

På samma sätt ställde vi frågan vad ni saknar mest i Omni. Mest saknat är push (både för breaking news och ämnen som ni följer) liksom att kunna läsa Omni på fler plattformar än i telefonen. Vi kan väl här och nu avslöja att ni – förhoppningsvis – inte behöver vänta särskilt länge på varken push eller Omni på fler plattformar... Vi återkommer om detta!

När det handlar om statistik kan vi berätta att 50 procent av de som laddat ner och använt Omni en gång blir aktiva användare/läsare. Eller mer korrekt: 50 procent blir mycket, mycket aktiva användare. En genomsnittlig användare av Omni är inne över 7 gånger i veckan och läser oss, vilket är ett dubbelt så högt värde än samtliga andra svenska nyhetstjänster undantaget Aftonbladet (deras motsvarande värde är 6,1).

Men samtidigt ska sägas: vi ska vara ödmjuka inför den resa vi har framför oss med Omni. Vi är bara 12 veckor gamla och vårt varumärke är förstås relativt okänt. Vi slåss inte minst mot både hårt inbitna vanemönster och för uppmärksamheten bland varumärken som funnits i hundra år och mer därtill.

Vi ser resan med Omni som ett maratonlopp och vi har precis, precis lämnat startlinjen. Men det kunde nog inte ha startat bättre, vilket den här enkäten är ännu ett fint tecken på. Tack alla ni läsare som har gjort detta möjligt!

//Markus

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.