En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni tvåfaldigt nominerat i Svenska Designpriset 2020

Omni tvåfaldigt nominerat i Svenska Designpriset 2020. Både Omni och Omni Ekonomi är nominerade till Svenska Designpriset i kategorin Redaktionell Digital.

– Det känns jättekul! Det senaste året har vi haft extra mycket designfokus och vi är stolta och ödmjuka över vilka vi är nominerade med, säger biträdande produktchef Malin Björnek som jobbat med den nya designen.

Nya Omni avtäcktes i februari i år – efter ett större arbete med ny varumärkesidentitet och förnyad grafisk form.

– Vi har lagt större fokus på innehållet för att det ska få ta plats och skalat av onödigt brus runt om. Trovärdigt, innovativt och intuitivt har varit ledord i arbetet med det nya grafiska uttrycket, säger designern Hanna Röstberg.

Förändringen innebar bland annat nya färger, typsnitt och förändringar i flera av Omnis olika grafiska element.

Omni Ekonomi gjorde en ännu större resa Senare under våren kom nästa stora steg för Omni när Omni Ekonomi gjordes om till en premiumtjänst och samtidigt fick en ny kostym som speglar premium-innehållet. Omni Ekonomis uttryck och varumärke har bevarats, samtidigt som det nya innehållet lyfts fram med ny signalfärg och nya artikelformat.

– Premiumbeslutet sporrade oss redaktörer att bli ännu vassare, ännu snabbare och producera ett ännu bättre innehåll för våra användare, så att vi verkligen levererar världens bästa ekonomi-app till alla tusentals läsare som nu blivit prenumeranter, säger Omni Ekonomis utvecklingsredaktör Nina Bos.

Alltid i nära dialog med användarna Omni har alltid utvecklats tillsammans med användarna, redan innan nyhetstjänsten såg dagens ljus gjordes mängder av användarintervjuer för att hitta rätt riktning i produktutvecklingen. Givetvis har användarna haft stor del i hur designen har kommit att förändras över tid.

– Vägvalen i den nya designen bygger på insikter om vår målgrupp och deras behov. Vi tittade tillsammans med användare på förbättringsområden i den tidigare designen och såg också till att involvera dem under resans gång, säger Jinyi Wang, UX-ansvarig.

Svenska Designpriset är en tävling för alla som arbetar med att förnya grafisk design och formgivning i Sverige. Nomineringarna i de 35 kategorierna i tävlingen har gjorts av en jury, vinnare utses av både allmänhetens röster och juryröster.

– Det känns extra kul att nomineras till ett så fint pris eftersom vi är ett så litet, internt team som har jobbat med det här, säger Jinyi Wang.

Omröstningen i Svenska Designpriset pågår mellan 7 och 14 september på Designprisets sajt och alla vinnare presenteras på en prisgala i november i år.

Nu jobbar hela Omni hemifrån

Vi påbörjade Corona-flytten tidigt i morse. Och sex timmar senare började hela Omni och Omni Ekonomi köra från redaktörernas hemmakontor.

In i sena natten bevakas nu smittspridningen av Josefin i sin lägenhet i Hagsätra och Anders i Årsta. Samtidigt sitter Tomas i Gröndal och Andreas i Tyresö och bevakar smittans ekonomiska konsekvenser. Ines har under kvällen stöttat upp med övrig bevakning från sitt hemmakontor i Aspudden.

Budbilarna fick köra några rundor runt stan, 25 bildskärmar och lika många tangentbord, adaptrar, möss och sladdar skulle ställas ut. Även poddstudion flyttades hem.

Sen kompletteras Slack med videochatt (Whereby). Sen var Sveriges bästa nyhetsredaktion och Sveriges bästa ekonomiredaktion igång med ett för oss helt nytt sätt att nyhetsarbeta på.

Nej, hemmakontor är inte alls lika trevligt som att sitta med bästa kollegorna på jobbet. Men det fungerar fint och både Omni och Omni Ekonomi kan fortsätta att vara nyhetsledande.

Förra veckan hade Omni 10 miljoner sidvisningar bara på våra Corona-artiklar och ungefär 30 miljoner sidvisningar totalt. Så vi har ett viktigt uppdrag att fortsätta leverera på. Nu är vi organiserade för att kunna göra det och har förhoppningsvis samtidigt bidragit något till att minska riskerna för samhällsspridning genom hemarbete.

Om bara några timmar kliver redaktör Marcus på i Vallentuna för att fortsätta bevaka smittan, dito gör Mimmi från sin lägenhet å Södermalm, Max från sitt hem i Solna, Peter hemma på Kungsholmen, Mattias i Bergshamra, Patrik från Vallentuna, Jon från Gullmarsplan och Joakim från Hägersten. Och långt innan ni har vaknat har Henrik hunnit producera klart Omni Pod hemma vid köksbordet på Kungsholmen.

/Markus

Omni Passion – ny satsning på feature och bevakning av framtiden

Idag är det premiär för en helt ny Omni-skapelse – Omni Passion. Det är en featuresatsnig med stort fokus på mänskliga och tekniska framsteg.

– Med Omni Passion får vi möjlighet att djupdyka i ämnen som vi och våra läsare är passionerade för, säger Markus Gustafsson, chefredaktör och vd på Omni.

Det första ämnet som behandlas är “Människan i rymden”. Under två veckors tid bevakas allt från rymdturism och resan till mars – till hur investerare nu siktar mot rymden. Därefter växlar fokus till framtidens fordon.

– Genom att hela tiden växla fokus efter två veckor kommer läsarna kontinuerligt utmanas med nya perspektiv i frågor som rör vår gemensamma framtid, säger Markus Gustafsson,

Även i Omni Ekonomi finns satsningen med de tematiska greppen, men där planeras för mer fokus på innovation och entreprenörskap.

Flera veckor under våren kommer att vikas åt bevakning av framtidens fordon. Det kommer att göras dedikerade nedslag kring allt från bilindustrins elektrifiering till framtidens bilägande.

– Den omställning vi nu ser av bilindustrin är lika stor som när vi gick från häst och vagn till bilar. Vi tar grepp på den utvecklingen, både för vad den innebär för industrin – och för oss bilägare.

Omni Passion öppnar samtidigt också helt nya möjligheter för Omnis annonsörer.

– Intressanta och relevanta digitala kontexter är något som fler och fler annonsörer efterfrågar och som vi också vet ger goda effekter för våra kunder. Med Omni Passion får vi under en kort period ett ämne och en kontext som kan vara helt perfekt för en annonsör just där och då, säger Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solutions/Director Schibsted Brand Studio.

När Omni Passion efter två veckor växlar över till ett nytt ämne erbjuds en kontext som kan bli intressant för helt andra annonsörer.

– Mixen av ämnen i kombination med Omnis starka nativeprodukt kommer bli väldigt intressant för en rad olika annonsörer framåt, säger Josefine Kvarnström.

Exempel på teman som planeras i Omni Passion framåt:

  • Människan i rymden
  • Framtidens mat
  • Leva längre
  • Framtidens städer
  • Klimatsmart resande
  • Framtidens hem

Flera nedslag planeras kring Framtidens fordon, bland annat:

  • Elektrifieringen
  • Innovation
  • Bilägande
  • Den uppkopplade bilen

Premiär för Omnis nya USA-podd: Vägen till Vita huset

Omnis nya podcast Vägen till Vita huset tar med lyssnaren på resan mot det amerikanska presidentvalet. Initierat, kunnigt – och beroendeframkallande för alla USA-valsnördar.

Dagens premiäravsnitt bjuder på allt om Super Tuesday, Michael Bloombergs intåg i valrörelsen – och dessutom en måste-lektion i hur ett presidentval egentligen går till.

Producent och programledare för Vägen till Vita huset är Henrik Svensson, som också ligger bakom Omnis dagliga succépodd Omni Pod.

– Löftet till lyssnarna är att bjuda på en podd som både är informativ och rolig att lyssna på, säger Henrik Svensson.

Under våren produceras podden från Omnis redaktion i Stockholm. I maj flyttar både podden och programledaren Henrik Svensson till USA för att följa valrörelsen och producera podden på plats.

– Omni har redan Sveriges mest initierade och heltäckande USA-valsbevakning. Det är den vi nu kombinerar med Henrik Svenssons magi som producent och programledare. Resultatet är fantastiskt. Podden kommer att vara beroedeframkallande för alla USA-valsnördar, säger Markus Gustafsson, chefredaktör och vd på Omni.

Vägen till Vita huset kommer ut varje vecka med start den 28 februari fram till valet. Nya avsnitt släpps varje fredag vid lunchtid och programmen är runt 30 minuter långa.

Omnis dagliga nyhetspodd Omni Pod är redan Sveriges näst största nyhetspodd efter Ekot, med som mest 200.000 lyssningar per vecka.

Omni får ny design. En ännu bättre nyhetsupplevelse.

Större bilder och en modernare och luftigare layout. Omni lanserar en ny design nu i veckan.

– Förhoppningen är att du ska känna att apparna har blivit ännu lite bättre, säger Djeiran Amini Björklund, produktchef på Omni.

– Vi tar ett efterlängtat kliv in i en look och en bakomliggande teknik som känns, ser ut, och fungerar som en modern nyhetsapp ska år 2020, fortsätter hon.

Formlyftet är ett resultat av ett större strategi- och researcharbete som har genomförts under det senaste året.

– Fler nyheter, både när det gäller form och innehåll, är att vänta under året, säger Omnis vd och grundare Markus Gustafsson.

Även Omni Ekonomi får en en del mindre formförbättringar i samband med redesignen. I Iphone återgår Omni till att ha menyn för toppnyheter och senaste nytt upptill i appen, vilket Omni Ekonomi redan har. Den nya versionen rullas ut successivt till alla användare under veckan. Håll utkik i App Store och Google Play!