En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Att lyssna på sina läsare är lättare sagt än gjort

När vi förklarar utvecklingen av Omni, och nu även Omni Mer, kan det ibland låta väldigt enkelt. Jag talar om det faktum att vi har lyssnat på önskemålen från er läsare och utvecklat våra produkter utifrån dessa. Men att lyssna på sina läsare, eller användare, är för många nyhetsmedier lättare sagt än gjort.

Säg bara alla de medier som fortfarande ägnar sig åt klickfiske år 2021, trots att clickbaiting känns så väldigt 2001. Svenska nyhetsmedier fortsätter än idag att, medvetet och utstuderat, vilseleda dig med rubrikerna trots att de är väldigt medvetna om att ni läsare ogillar just detta. Visst, på senare år hade det blivit mindre av det allra värsta klickfiskandet. Förhoppningvis har Omni bidragit till den utvecklingen. I och med Facebook-delningarnas minskande betydelse så smittar inte heller sociala mediers klicklogik av sig i lika stor utsträckning på nyhetsmedierna längre. Men ändå, varje dag serverar de största svenska medierna klickjagande rubriker och ofullständiga pushnotiser för att lura in dig att läsa något som du egentligen inte var intresserad av.

Numera är det ofta de interna målen för antalet sålda Plus- och Premium-abonnemang som driver fram de mest skruvade och klickfiskande rubrikerna. Men även i den vanliga nyhetsrapporteringen finns de kvar. Fram till för bara något år sedan utelämnade en av kvällstidningarna konsekvent alla ortangivelser i sina pushnotiser oavsett om det rörde villabrand eller olycka. Varför de gjorde så? Jo, för att få hela Sverige att klicka på pushnotisen istället för bara de boende i Emmaboda, som den där pushnotisen om branden i ett hus egentligen handlade om.

På Omni har vi sedan start varit tydliga med att våra rubriker alltid ska vara raka och förklarande. Klickfiske får inte finnas i Omni. Absolut ska rubrikerna vara intresseväckande och de får gärna också väcka känslor. Men aldrig på bekostnad av att de samtidigt är sakliga och verkligen speglar vad nyheten handlar om. När du läser Omni ska du aldrig behöva klicka dig in på artikeln för att först då inse att nyheten egentligen handlade om något annat än rubriken antydde. Hellre då att rubrikerna är lite träigt duktiga, men förklarande.

Samma sak gäller våra pushnotiser. Ofta räcker det att läsa Omnis pushnotis då den berättar hela grejen på ett lika unikt som komprimerat sätt. Detta medan andra medier kortar pushnotiserna och inte sällan utelämnar hur det egentligen gick bara för att få dig att klicka dig in på artikeln.

Men varför klickfiskar inte Omni som andra medier? Svaret är enkelt. För att ni läsare så tydligt har sagt att ni ogillar clickbaiting (och vi själva också, för den delen). Men egentligen är frågan fel ställd, frågan är ju varför andra medier fortsätter med klickfiske trots att de vet att ni läsare ogillar clickbaiting? Svaret är att de menar att det driver mer trafik och att det i sin tur är positivt för intäkterna. En ytterligare sanning är att många redaktörer har blivit skolade i att rubriker ska skrivas just klickmaximerande, det sitter liksom i ryggmärgen.

Men hela Omnis existens bevisar hur fel de andra medierna har. Vi har konsekvent satt oss emot clickbaiting och vi får ändå mer trafik och fler lojala besökare än de flesta andra medier. Absolut att vi kortsiktigt skulle kunna driva mer trafik med klickmaximerande rubriker och med ofullständiga pushnotiser. Men långsiktigt är inte det vad som driver lojalitet och nöjda användare. Omni är idag ett av Sveriges största nyhetsmedier med över 35 miljoner sidvisningar i veckan. Trots att vi inte klickfiskar, trots att vi inte håller inne med vad nyheten egentligen handlar om i våra pushnotiser.

Att utveckla Omni utifrån vad ni läsare önskar ger inte bara gladare Omni-läsare och gladare Omni-redaktörer. Det lönar sig också i längden.

//Markus

Tjuvtitta på Omni Mer!

Omni Mer måste upplevas, men jag vill ändå ge några smakprov på de läckra detaljerna som är en del av konceptet.

Du ser bland annat hur den nya fördjupande läsningen från internationella medier som The Economist, The New York Times, The Washington Post, The Atlantic, Financial Times etc kommer att presenteras i Omni. Artiklarna kan läsas i sin helhet direkt i Omni i ett nytt och lyxigare format.

Du hittar den fördjupande läsningen i två spännande kategorier som nu gör entré i Omni. Kategorin “Perspektiv på världen” kastar dig rakt in i de globala händelsernas centrum och är tänkt att ge insikt i de stora skeendena. I kategorin “Innovation & framtid” vill vi ge dig läsningen som sticker ut, inspirerar och utmanar på temat hur teknologi och forskning förändrar vår värld.

PS. Omni Mer lanseras i början av nästa år. Vill du försäkra dig om att inte missa lanseringen och dessutom testa första 2 månaderna gratis? Signa upp dig för vårt early-bird-erbjudande här. Du riskerar ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kortnummer etc.

Omni lanserar snart en helt ny tjänst: Omni Mer

I början av 2022 kommer vi att lansera ett helt nytt koncept i Omni. Vi kallar det Omni Mer. Jag tror och hoppas att du kommer älska den här nya dimensionen av Omni!

Som alltid på Omni har vi försökt lyssna och förstå era önskemål som läsare. Konceptet är framtaget tillsammans med många av er.

I intervjuer och undersökningar har ni framfört ungefär detta:

  1. Hitta en smart lösning på alla olika betalväggar!
  2. Ge mer fakta, förklaring och bakgrund till nyheterna!
  3. Ge mer fördjupande läsning, gärna internationell
  4. Några av er vill dessutom få möjligheten att läsa Omni annonsfritt.

Sagt och gjort. Sedan i våras har vi arbetat med att försöka lösa detta åt er.

Med Omni Mer öppnar vi helt nya dörrar för dig som vill få ut ännu mer av Omni. Omni Mer i korthet:

  • Fakta och förklaring
    Omni Mer ger fakta, förklaring och bakgrund till nyheterna. En lång rad experter bidrar dessutom med fler perspektiv.
  • Fördjupande läsning
    Omni Mer ger dig utvald fördjupande läsningen från The Economist, The Wall Street Journal, The New York Times, The Atlantic, The Washington Post, Der Spiegel m.fl. direkt i appen.
  • Gå förbi betalväggarna
    Omni Mer gör så att du kan läsa många av de internationella mediernas nyheter utan att fastna i betalmurar. Vi samarbetar med The Washington Post, Financial Times, Reuters, AP, Bloomberg Media, AFP och många fler.
  • Annonsfritt
    Vi gillar våra annonser och vi hoppas att även du gör det. Men vi vet att några av er hellre betalar en extra slant för att kunna läsa Omni helt utan annonser. Med Omni Mer löser vi det.

Jaha, ska hela Omni börja kosta pengar nu? Nej, Omni förblir kostnadsfritt precis som idag och du som inte vill att något ska förändras kan fortsätta läsa oss precis som du är van vid.

Däremot tillför vi Omni Mer för er som vill och önskar. Omni Mer är en tilläggstjänst och kostar 69 kronor i månaden för årsmedlemmar (annars 89 kronor i månaden). Om du dessutom vill ha annonsfritt betalar du 30 kronor extra.

Just nu har du möjlighet att få Omni Mer gratis i två månader från det att vi lanserar. Det är helt utan förpliktelser, utan automatisk förlängning och ingen registrering av betalkort behövs. Bara gå in här och signa upp.

Hur låter allt detta? Jag vill gärna höra dina spontana tankar kring Omni Mer. Maila mig (markus@omni.se) så försöker jag svara så snabbt jag kan.

//Markus

Läsare sådde första fröet till Omni Mer

Med lanseringen av Omni Mer så tar Omni ett nytt steg på en lång resa, en resa som för tio år sedan inleddes med att vi åt frukost med svenska nyhetskonsumenter. Vi träffades på Mornington Hotel i Stockholm och pratade nyheter, minst en timme varje morgon. Varje dag, nya läsare. Nyhetsläsarnas dygn kartlades, timme för timme, minut för minut. Vilken app är den första du öppnar på morgonen? Varför då? Vad läser du på bussen på väg till jobbet? Och så fortsatte det.

Vad vi ville förstå var nyhetsläsarnas problem och frustrationer. När fungerar nyheterna inte som de ska? Hur skulle den perfekta nyhetstjänsten fungera?

Att vi fokuserade på problemen har vi Eric Ries, och hans då nyutgivna ”The Lean Startup” (2011), att tacka för. Boken blev snabbt en bibel i Omni-teamet. Vi var också stora fans av Harvard-professorn Clayton Chistensen och hans the-jobs-to-be-done-approach. Jag minns än idag igenkänningen när vi första gången läste Clayton Christensens teorier applicerade på nyhetsindustrin.

Idag pratar vi varken Lean Startup eller Clayton Christensen på Omni längre. Men metodiken finns i vårt DNA. Att allt vi gör utgår från användarna och att vi hela tiden fortsätter att undersöka nyhetskonsumenternas problem och frustrationer. Du har säkert sett eller besvarat någon av våra många enkäter i Omni-appen som är en del av detta, inte sällan med rubriker som ”Hur kan vi göra Omni ännu bättre?” eller ”Tyck till om Omni!”. Eller så tillhör du de, idag flera hundra läsare, som vi har träffat och fått djupintervjua och testat våra hypoteser på. Stort tack till alla er som svarar på våra enkäter och ställer upp på våra intervjuer, det är helt ovärderligt för oss!

Även Omni Mer började i insikter om problem och frustrationer hos er läsare. Första fröet till Omni Mer såddes redan 2019 i en större undersökning där vi testade en lång rad nya problemhypoteser. Vi testade den gången 30-talet olika potentiella frustrationer och hur läsarna rankade dem.

I undersökningen fanns tre områden som stack ut. Vi har därefter fortsatt att undersöka problemen både kvantitativt och kvalitativt i intervjuer.

  1. Frustrerande med många betalväggar hos medierna
    Det tydligaste enskilda frustrationen var ”Betalväggar” som hela 56 procent kände igen sig i. Viktigt att lägga märke till var att mer än hälften samtidigt säger sig vara beredda att betala för nyheter. I uppföljande intervjuer har det blivit tydligt vad frustrationen handlar om: Majoriteten har inget emot betalväggar i sig, men upplever det som både opraktiskt och orimligt dyrt att ha prenumerationer på alla olika medier man vill konsumera någon gång ibland.
  2. För mycket löst tyckande och för lite riktiga experter
    Många läsare tycker att det är för mycket “löst tyckande” i nyhetsrapporteringen. Samtidigt efterfrågas riktigt kunniga analyser och expertkommentarer. I de uppföljande läsarintervjuerna har man nästan kunnat ta på hur trötta många av er är på självutnämnda experter som uttalar sig om allt i medierna. Ni läsare efterfrågar mer riktig kunskap och mer av riktiga och nischade experter. Dessutom vill ni inte bara ha en experts röst, utan flera så att man får olika perspektiv.
  3. Mer förklaring, fakta och bakgrund
    Sist, men inte minst, efterfrågar ni mer förklaring i nyhetsrapporteringen. I våra intervjuer har ni satt fingret på vad det är ni vill ha mer av, nämligen fakta och bakgrund som gör att nyheterna sätts i sitt sammanhang. Många är ni som beskriver hur ni upplever att de gamla papperstidningarna var bättre på just fakta och bakgrund, och att detta ofta faller bort i den snabba digitala rapporteringen.

Parallellt med att undersöka problem så brukar vi också undersöka attraktionskraften i olika potentiella nya erbjudanden och lösningar. Vi brukar pröva både orealistiska och realistiska idéer, både saker vi vill göra och saker vi absolut inte vill göra.

Här är topp-7 när vi gav er 30 förslag på nysatsningar i Omni:

  1. Lås upp andra mediers betalväggar
  2. Mer förklaring och bakgrund till nyheterna
  3. Möjlighet att slippa annonser
  4. Egna utrikeskorrespondenter
  5. Bakgrund om viktiga personer i nyheterna
  6. Expertkommentarer till nyheterna
  7. Fördjupande läsning från internationella medier

Du som snart tar del av Omni Mer kommer kunna se hur flera av just dessa idéer har blivit verklighet. Egentligen har vi förverkligat alla utom utrikeskorrespondenter (men inte heller dem säger vi nej till i en framtid).

Intressant var att alla idéer som saknade direkt koppling till nyhetsrapporteringen ratades av er läsare. Om vi inte redan visste det, så blev vi efter den undersökningen väldigt säkra på att det är nyheter, nyheter, nyheter som gäller. Vi ska inte börja med egna krönikörer, korsord eller livsstilsjournalistik i Omni.

Allt eftersom Omni Mer har växt fram som koncept ur läsarproblemen, så har vi också börja testa Omni Mer på er. Dels har vi testat Omni Mer i sin helhet, men också i alla sina beståndsdelar.

Jag brukar ofta vara med de här testerna och intervjuerna. Det är så vansinnigt spännande och givande när ni läsare tycker till om nya satsningar. När det gäller just Omni Mer har jag heller aldrig varit med om att få så positiv första respons som vi fick, vilket gjorde upplevelsen ovanligt stark. Jag minns särskilt en läsare, en man från Lidköping, som redan när konceptet var i sin linda konstaterade “Det låter som att ni håller på att slå huvudet på spiken när det gäller mig. Det ni presenterar för mig är ju precis den tjänst jag själv har gått runt och önskat”.

//Markus

PS. Känner du igen dig i problemen från våra undersökningar och intervjuer? Maila mig gärna (markus@omni.se) och säg vad du tycker.

Omni tvåfaldigt nominerat i Svenska Designpriset 2020

Omni tvåfaldigt nominerat i Svenska Designpriset 2020. Både Omni och Omni Ekonomi är nominerade till Svenska Designpriset i kategorin Redaktionell Digital.

– Det känns jättekul! Det senaste året har vi haft extra mycket designfokus och vi är stolta och ödmjuka över vilka vi är nominerade med, säger biträdande produktchef Malin Björnek som jobbat med den nya designen.

Nya Omni avtäcktes i februari i år – efter ett större arbete med ny varumärkesidentitet och förnyad grafisk form.

– Vi har lagt större fokus på innehållet för att det ska få ta plats och skalat av onödigt brus runt om. Trovärdigt, innovativt och intuitivt har varit ledord i arbetet med det nya grafiska uttrycket, säger designern Hanna Röstberg.

Förändringen innebar bland annat nya färger, typsnitt och förändringar i flera av Omnis olika grafiska element.

Omni Ekonomi gjorde en ännu större resa Senare under våren kom nästa stora steg för Omni när Omni Ekonomi gjordes om till en premiumtjänst och samtidigt fick en ny kostym som speglar premium-innehållet. Omni Ekonomis uttryck och varumärke har bevarats, samtidigt som det nya innehållet lyfts fram med ny signalfärg och nya artikelformat.

– Premiumbeslutet sporrade oss redaktörer att bli ännu vassare, ännu snabbare och producera ett ännu bättre innehåll för våra användare, så att vi verkligen levererar världens bästa ekonomi-app till alla tusentals läsare som nu blivit prenumeranter, säger Omni Ekonomis utvecklingsredaktör Nina Bos.

Alltid i nära dialog med användarna Omni har alltid utvecklats tillsammans med användarna, redan innan nyhetstjänsten såg dagens ljus gjordes mängder av användarintervjuer för att hitta rätt riktning i produktutvecklingen. Givetvis har användarna haft stor del i hur designen har kommit att förändras över tid.

– Vägvalen i den nya designen bygger på insikter om vår målgrupp och deras behov. Vi tittade tillsammans med användare på förbättringsområden i den tidigare designen och såg också till att involvera dem under resans gång, säger Jinyi Wang, UX-ansvarig.

Svenska Designpriset är en tävling för alla som arbetar med att förnya grafisk design och formgivning i Sverige. Nomineringarna i de 35 kategorierna i tävlingen har gjorts av en jury, vinnare utses av både allmänhetens röster och juryröster.

– Det känns extra kul att nomineras till ett så fint pris eftersom vi är ett så litet, internt team som har jobbat med det här, säger Jinyi Wang.

Omröstningen i Svenska Designpriset pågår mellan 7 och 14 september på Designprisets sajt och alla vinnare presenteras på en prisgala i november i år.