Omni inifrån

Tio månader senare: Omni är en av de största

Resan som vi är ute på tillsammans med er läsare är så oerhört spännande. Kan Omni vara ett av svaren på hur framtidens nyhetskonsumtion kommer att se ut? Är det till och med så att vi just nu håller på att skriva mediehistoria tillsammans? Hur stort tror ni egentligen att Omni kan bli?

Det finns alla skäl att vara ödmjuk när man försöker svara på de där frågorna. Svaret på det flesta är: vi vet inte än, vi har ingen aning.

Resan med Omni har bara börjat, det är inte ens tio månader sedan vi lanserades i en första version för iPhone. Omni är ett utvecklingsprojekt och en produkt under ständig förändring tillsammans med er läsare. Det är vad vi gör i morgon som avgör framtiden, inte vad vi gjorde igår.

Att vi ligger tvåa bland nyhetstjänsterna i Appstore kanske ni redan har sett. Det är fantastiskt. Men hittills har vi varit ganska hemlighetsfulla kring övrig mätdata om hur det faktiskt går för Omni. Idag gör vi ett litet undantag. Och bjuder på lite statistik.

Sveriges mest frekvent använda nyhetstjänst Omni är redan Sveriges mest frekvent använda nyhetstjänst. En genomsnittlig läsare använder Omni-appen sju gånger i veckan. Det kan jämföras med Dagens Nyheters läsare i mobilen som är inne tre gånger i veckan. Eller Svenska Dagbladets läsare som kommer tillbaka två gånger i veckan. Den som hittills har varit bäst i klassen – tills Omni lanserades – är Aftonbladet med i snitt sex besök per unika läsare och vecka.

Läsarna: Omni har helt förändrat hur vi läser nyheter För två veckor sedan genomförde vi en läsarundersökning där 404 läsare svarade på en lång rad frågor om Omni. 92 procent gav Omni de två högsta betygen på en femgradig skala. 96 procent berättade att Omni redan har blivit deras primära nyhetskälla. Och kanske viktigast för Omnis förmåga att växa framåt: 93 procent gav de två högsta värdena på frågan om hur troligt det är att de skulle rekommendera Omni för sina vänner.

Omni är som klister! 4 av 10 som testar fastnar! Ni som arbetar med utveckling av nya produkter och tjänster vet att ett av de viktigaste värdena är vilken retention man har, alltså hur stor andel av de som testar tjänsten som sedan stannar kvar som användare. I Omnis fall är det värdet fantastiska 40 procent. 4 av 10 som testar Omni blir kvar som lojala läsare, som alltså i sin tur besöker oss sju gånger i veckan.

Efter tio månader: Redan en av Sveriges största nyhetstjänster Värdena ovan är de viktigaste för oss på Omni: nämligen hur vi tas emot av läsarna, hur stor gillandet är. Men i mediebranschen mäts vi förstås mest på vår storlek, hur stora vi är relativt andra. Senaste veckan hade vi totalt 610 000 unika läsare, varav 420 000 läser oss i mobilen. Det gör oss till en av Sveriges största nyhetstjänster i mobilen. I mediebranschen redovisas trafiken på vad som heter Kia Index, där vi snart också kommer att finnas med. Om vi hade funnits på Kia idag hade vi där varit Sveriges femte största nyhetstjänst i mobilen, bara slagna av Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Så kort sagt: det går fantastiskt bra för Omni. Men hur snabbt vi växer och hur stora vi kan vara om ett eller två år – nej, det vet vi inte. Men en sak är däremot helt säker: om vi ska fortsätta röna framgångar som hittills så kommer vi att behöva er fortsatta hjälp på resan. Omni började genom att vi åt frukostar med en lång rad nyhetsläsare för att få veta vilka problem de upplever med dagens nyhetstjänster. På den vägen fortsätter vi. Varje steg tas tillsammans med er läsare.

Tack för att ni är med oss på resan – och vilken fantastisk start vi har haft!

/Markus

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.