Omni inifrån

Vilken magisk natt! Tack alla snälla!

Vi hade inte ens ätit färdigt förrätten på mediegalan på Wallmans igår när beskedet kom:

Omni har utsetts till Årets Innovation i mediebranschen!

Wow! Så stort, så hedrande! Vi som inte ens finns än – och redan Årets Innovation! Tack alla snälla!

Men som om det inte vore nog... ...någon gång framåt efterrätten kom nästa besked, denna gång från Oslo:

Omni prisad av Schibsted med fina New Business Innovation Award!

Fantastiskt! Magiskt!

Att vi skulle vinna så här fina priser – innan vi ens har lanserats – hade vi inte vågat drömma om. Det är lika stort som hedrande! Det ökar förstås också förväntningarna inför vår närliggande lansering – och ger oss alla lite extra pirr i magen.

Men på ett sätt är vi ändå inte helt förvånade över priserna: Vi är ett helt fantastiskt team här på Omni! Ett team som helt har lyckats riva barriärerna mellan redaktion och IT. Ett team som har lyckats skapa helt nya sätt att arbeta vid en nyhetsdesk och inte minst helt nya sätt att utveckla morgondagens nyhetsupplevelse. Nu har vi dessutom påbörjar en mycket spännande resa där vi utvecklar morgondagens annonslösningar.

Inte bara för att de ger oss pris – men vår ägare Schibsted är också värda ett stort och innerligt tack en dag som denna. Det är unikt att ett mediebolag låter ett gäng – som vi – låsa in sig nere i en källarskrubb i mer än ett år och i form av en startup försöka göra något helt nytt för nyhetsläsarna.

Men framför har allt har vi er våra beta-läsare att tacka för gårdagens fina priser! Det är egentligen inte vi som utvecklar produkten, det är ni. Som svar på frågan hur vi kom på idén till Omni brukar vi svara: Ganska enkelt egentligen! Vi frågade läsarna hur de vill att en nyhetstjänst ska fungera!

Men nu börjar alldeles snart den riktigt tuffa resan. Att sprida Omni till alla nyhetsläsare där ute. Till det kommer vi behöva din hjälp. Vi återkommer om detta!

Stor tack alla ni!

/Ian, Markus & resten av Omni-teamet

PS. Så här motiverade jurygrupperna sina beslut:

Årets Innovation

"Vi förstår inte namnet. Vi förstår inte hur de ska tjäna pengar. Vi förstår knappt om ni finns. Men detta känns verkligen 2013. Detta är det moderna svaret på text-tv, det redaktionella svaret på Google News. För nyhetsälskaren är denna förpackning innovativ, intuitiv, smart och snygg".

Årets Dagstidning är den årligen återkommande tävlingen för dagspressen i Sverige. Arrangörer är tidningen Medievärlden tillsammans med Tidningsutgivarna (TU)

New Business Innovation Award

Juryns motivering:

"The jury finds Omni a refreshing and unique editorial concept. Omni has identified the need of a certain target group, the so-called news addicts. They want to find news from everywhere gathered in one place. And this is exactly what Omni will give them. Omni offers a whole new way of experiencing news. It is a bold project, cannibalizing the existing media brands. The jury also highlights the fact that Omni has developed a completely new working process, which will affect how we work with news in the future. Omni is a project that will be fully launched this month, and thus it has no long track record. Even so the jury finds the new concept of Omni so innovative and bold - and such a game changer, that it wants to reward them with the victory of the new business innovation award".

Schibsted Innovation Award arrangeras av vår norska ägare Schibsted (som i Sverige äger bla Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Blocket etc.

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.