Omni inifrån

Omni planerar ny ekonomitjänst – ”helt ny destination för affärsläsare”

Omni ska lansera en ny ekonomitjänst för Sveriges alla affärsläsare – under eget namn och varumärke.

Det avslöjades under Omnis mingel i Almedalen i dag.

– Tjänsten är inte helt klar än. Men redan utifrån de tidiga reaktionerna vågar vi säga att den här ekonomiappen kommer att förändra hur vi konsumerar affärsnyheter, säger Markus Gustafsson, grundare och publisher på Omni.

Målsättningen för den nya tjänsten, som först lanseras som mobilapp för iOS och Android, är tydlig. Den ska ge den bästa och mest heltäckande börs- och bolagsbevakningen, med såväl alla internationella som svenska affärsmediers nyheter samlade på ett ställe.

– Målgruppen är affärsläsare med stort dagligt behov att hålla sig uppdaterade. Fokus är på börs- och bolagsbevakning, men även internationell makro- och samhällsekonomi får stort utrymme, säger Markus Gustafsson.

Omni började redan för två år sedan intressera sig för affärsläsarna. Sedan dess har åtskilliga undersökningar, intervjuer och experiment med målgruppen gjorts.

– Det mest förvånande har varit insikten om hur missnöjda läsarna är med dagens lösningar. De saknar överblicken och de är tvungna att gå runt till en lång rad olika affärsmedier för att känna sig uppdaterade. Ett tredje önskemål har varit mycket bättre internationell bevakning.

Omnis första experiment för affärsläsarna var nyhetsbrevet Morning Brief som redaktionen, sedan ett år tillbaka, skickar ut klockan 06 varje morgon med en sammanfattning av nattens och morgonens viktigaste ekonominyheter.

– Experimentet med Morning Brief, som verkligen var en testballong, visade sig fylla ett enormt behov hos ekonomiläsarna. Det läses numera av 50 000 läsare varje vecka och de flesta läser det varje dag, säger Tomas Medin Westman, en av utvecklingsredaktörerna bakom tjänsten.

De senaste månaderna har Omni rekryterat några av Sveriges bästa ekonomiredaktörer till den nya satsningen. De är nu igång och testar och planerar den redaktionella processen.

– Och fler redaktörer är på väg in. Vi bygger upp en ny ekonomiredaktion, säger Markus Gustafsson.

  • Den nya ekonomitjänsten innebär ett nytt sätt att uppleva affärsnyheter.
  • Nyheter från världens alla affärsmedier samlade och sammanfattade i en app
  • Möjlighet att personalisera tjänsten. Mer börs, mindre makro? Du bestämmer själv.
  • Lägg upp bevakningar och följ enskilda bolag och branscher. Säkerställ att du får veta först med ämnesnotiser.

– Inte minst är den nya tjänsten utvecklad av teamet bakom Omni. Så ni som vet vad Omni går för, ni vet nog ungefär vad ni har att vänta. Tänk er Omni, men för affärsvärlden, säger Markus Gustafsson.

Tjänsten är inte helt klar än. Den har just nu endast ett hundratal läsare som i några månader och i hemlighet har fått följa utvecklingen och ge kontinuerlig feedback. Direkt efter semestern bjuds ytterligare 1000 nya läsare in och tjänsten fortsätter att utvecklas och förbättras.

– Vi kommer inte att lansera förrän alla våra mål vad gäller gillande och läsning är uppfyllda. Men vi räknar med att det inte dröjer allt för långt in på hösten.

Namnet är inte kommunicerat än.

– Det får vara vår lilla cliffhanger till efter sommaren.

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.