Omni fick i helgen – som enda nyhetsapp i Norden – pris när SNDS, Society for News Design Scandinavia, delade ut sina utmärkelser.
Totalt var 76 medieföretag från hela Norden med i tävlingen och det hade skickats in över 700 bidrag. Men den enda nyhetsappen som prisades blev alltså Omni, som fick en silvermedalj i tävlingen. På diplomet stod dock Omni/Norway, vi tar det som ett försök att blidka vår norske ägare i väster.
Grymt jobb alla ni som varit inblandade i att göra Nordens snyggaste nyhetsapp! Och tack alla ni läsare som engagerat er i både innehåll och form.
Idag blev Omnis trafiksiffror offentliga via KIA-index. Och det är helt fantastiska siffror som nu presenteras: Omni hade 1,1 miljoner unika läsare förra veckan. I vår primära kanal – mobilen – hade vi 700 000 unika läsare.
KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser och idag presenterar de mätsiffror för förra veckan (vecka 38) och Omni är med för första gången. De båda kvällstidningarna Aftonbladet (Nr 1) och Expressen (Nr 2) spelar fortfarande i en liga för sig på KIA:s topplista. Men det är inte riktigt kvällstidningarna som vi på Omni förhåller oss till. Desto intressantare är nyhetstjänsterna som kommer efter kvällstidningarna:
Nr 3. Dagens Nyheter (grundad 1864), 989 618 unika läsare/vecka
Nr 4. Svenska Dagbladet (grundad 1884), 899 990 unika läsare/vecka
Nr 5. Omni (grundad 2013), 694 151 unika läsare/vecka
Omni har inte fyllt 11 månader än. Ändå är vi redan uppe och nosar i samma storleksordning som de båda veteranerna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
Man ska dock komma ihåg att det var en galen nyhetsvecka då många slog rekord efter rekord. Omni hade dessutom politikartiklar som gick fullständigt bananas i sociala medier, vilket bidrog med rekordtrafik. Men även om vår mer normala nivå snittar på mellan 400 000 och 500 000 unika i mobilen – så ser ni vad som håller på att hända: Lilla Omni är på god väg att peta ner de båda giganterna Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter från tronen.
Men med det sagt så är ändå inte trafiksiffror det viktigaste måttet på framgång för oss på Omni. Viktigare är hur vi tas emot av er läsare – hur vi gillas och vilken relation ni har till oss. Även detta mäter vi dygnet runt. Och det är nog de mätvärdena vi är mest stolta över. För de som upptäckt Omni har vi helt förändrat hur man läser nyheter, vi har blivit den viktigaste nyhetstjänsen i er vardag.
För att djupare förstå om, när och varför vi lyckas – eller ibland inte lyckas – gör vi återkommande intervjuer och enkäter med er läsare. Så sent som idag ställde vi samman en enkät som handlade om politikbevakningen och valet. Drygt 100 läsare hade svarat på 22 frågor om Omnis val- och politikbevakning. Svaren på den enkäten ger oss kanske till och med större anledning att vara stolta just idag än de fina KIA-siffrorna gör:
50% av läsarna ansåg att Omni har bästa politikbevakningen. Motsvarande siffror för Sveriges Television i enkäten var 12%, Sveriges Radio 8%, Svenska Dagbladet 8%, Dagens Nyheter 3%, Aftonbladet 3%.
På frågan "Allt som allt, hur nöjd är du med Omnis bevakning av riksdagsvalet och det politiska efterspelet?" så gav 78 procent de två högsta betygen på den 5-gradiga skalan.
Tack underbara läsare för detta! Och inte minst: hjärtligt välkomna till Omni alla ni tusentals nya läsare som hittar oss varje dag!
Efter några få timmars sömn denna valnatt så blev det en tårögd morgon, av vitt skilda skäl. Första tårarna kom när min 8-åriga dotter frågade hur det hade gått i valet, vilka som hade vunnit. Jag försökte förklara det hela bäst det går för en 8-åring: Att det är lite oklart vilka som egentligen vann – men att de som bestämmer i landet nu inte kommer att fortsätta. Inga tårar där. Men sen berättade jag det andra. Att Sverigedemokraterna – partiet som vi har pratat så mycket om hemma – hade fått massor av röster. Att de hade blivit Sveriges tredje största parti. Min dotter (vars mamma tillika min fru är från Kina) tittade plötsligt på mig med så mycket rädsla i ögonen: "Betyder det att mamma måste flytta tillbaka till Kina?". Ja, ni förstår. Det var då de kom. Tårarna.
Ja, det gick bra att förklara att det inte alls blir så. Men att ens ha anledning att behöva förklara det för en 8-årig tjej, som står med ryggsäcken på och är på väg till skolan, säger allt för mycket om hur otäckt annorlunda Sverige – och kanske livet – har blivit från och med idag.
Men även av helt andra skäl kom det tårar idag. Det kom glädjetårar. Det som för två år sedan bara var en vild idé om en ny nyhetstjänst och ett bättre sätt att uppleva nyheter – var i natt Sveriges bästa nyhetstjänst. Jag vet, det kanske är övermage att säga en sån sak själv. Men det var faktiskt precis just så bra som Omni var i natt. Vi sopade banan med samtliga, inte minst i den kanal som idag är viktigast för nyhetsläsarna: mobilen.
För Omni blir valnatten 2014 en natt som vi aldrig glömmer. Alla gjorde ett så fantastiskt jobb. Aldrig någonsin har Omni varit bättre.
Och aldrig någonsin har vi haft så många läsare, tusentals nya läsare hittade oss just igår.
Jag skulle sammanfatta Omnis styrka denna valnatt så här:
Alla perspektiven: Oavsett om det var Tomas Rambergs, Mats Knutsons, Margit Silbersteins, Lena Mellins, Göran Erikssons eller någon av de många andra proffstyckarnas analyser – så hittade man dem alla enkelt och samlat i Omni. Dessutom hade vi samlat alla de största ledarsidornas och opinionsbildarnas texter, långt innan Sverige ens hade vaknat.
Snabbheten: Omni sopade banan med övriga medier i snabbhet. Den som hade sina pushnotiser påslagna fick via Omni såväl prognoser som resultat först av alla. Omni berättade också snabbare än andra att Reinfeldt avgår och att Löfven proklamerat att han är beredd att bilda regering.
Överblicken: Nyhetsöversikten är Omnis adelsmärke. Tydlig indelning på storys: Nya regeringen, Reinfeldts avgång, SD:s valframgångar, Röster om valet, Resultatet etc. Alla stories och dess nyheter med raka och koncisa sammanfattningar. Och sen med oändliga möjligheter att gå vidare direkt till de svenska och internationella nyhetskällorna.
Snackisarna: Omnis redaktörer sitter som en slags dj:s i nyhetsflödet. Det är så vi hittar nyheterna, perspektiven – och snackisarna. En av de största snackisarna i natt blev – lite oväntat – en artikel i brittiska The Times som beskrev den svenska väljarkåren som otacksam inför vad regeringen Reinfeldt har gjort. Times menade att svenska folket har fastnat i frågor om blöjvägning istället för budgetdisciplin. Den artikeln har ensamt lästs av över 300 000 svenskar, bara idag.
Tio månader har gått sedan Omni lanserades. Och vi är redan här. Ni får ursäkta att fler än jag på Omni är lite tårögda idag.
Egentligen ville jag bara ta med hela gänget ut på värsta firarmiddagen i kväll. Men det får bli en annan kväll, idag kändes inte som en dag för firande. Istället gick jag jag hem och kramade om min dotter och förklarade att allting löser sig. Att 87 procent röstade för ett land där alla behandlas lika oavsett från vilket land ens mamma eller pappa kommer ifrån.
Markus Gustafsson, grundare och ansvarig utgivare
PS. Omni-redaktionen klockan 02.45 natten till idag: Tjejmaffian som styrde Omnis spakar var då Hanna Åkesson, Jenny M Karlsson, Ines Micanovic och Elin Joleby. Tidigare på kvällen och dagen hade Calle Sandstedt (Omnis politikredaktör som styrt och ställt inför detta val), Josefin Pehrson och Oscar Nelson suttit vid spakarna. Idag på morgonen kompletterades styrkan med något mer utsövda Thomas Sundgren, Natalie Roos, Thomas Eriksson och Tomas Medin Westman. Inte 130 personer personer på plats som den 185-årige grannen här i huset hade igår, men oj vilket gäng vi var! Ni är helt fantastiska!
Resan som vi är ute på tillsammans med er läsare är så oerhört spännande. Kan Omni vara ett av svaren på hur framtidens nyhetskonsumtion kommer att se ut? Är det till och med så att vi just nu håller på att skriva mediehistoria tillsammans? Hur stort tror ni egentligen att Omni kan bli?
Det finns alla skäl att vara ödmjuk när man försöker svara på de där frågorna. Svaret på det flesta är: vi vet inte än, vi har ingen aning.
Resan med Omni har bara börjat, det är inte ens tio månader sedan vi lanserades i en första version för iPhone. Omni är ett utvecklingsprojekt och en produkt under ständig förändring tillsammans med er läsare. Det är vad vi gör i morgon som avgör framtiden, inte vad vi gjorde igår.
Att vi ligger tvåa bland nyhetstjänsterna i Appstore kanske ni redan har sett. Det är fantastiskt. Men hittills har vi varit ganska hemlighetsfulla kring övrig mätdata om hur det faktiskt går för Omni. Idag gör vi ett litet undantag. Och bjuder på lite statistik.
Sveriges mest frekvent använda nyhetstjänst Omni är redan Sveriges mest frekvent använda nyhetstjänst. En genomsnittlig läsare använder Omni-appen sju gånger i veckan. Det kan jämföras med Dagens Nyheters läsare i mobilen som är inne tre gånger i veckan. Eller Svenska Dagbladets läsare som kommer tillbaka två gånger i veckan. Den som hittills har varit bäst i klassen – tills Omni lanserades – är Aftonbladet med i snitt sex besök per unika läsare och vecka.
Läsarna: Omni har helt förändrat hur vi läser nyheter För två veckor sedan genomförde vi en läsarundersökning där 404 läsare svarade på en lång rad frågor om Omni. 92 procent gav Omni de två högsta betygen på en femgradig skala. 96 procent berättade att Omni redan har blivit deras primära nyhetskälla. Och kanske viktigast för Omnis förmåga att växa framåt: 93 procent gav de två högsta värdena på frågan om hur troligt det är att de skulle rekommendera Omni för sina vänner.
Omni är som klister! 4 av 10 som testar fastnar! Ni som arbetar med utveckling av nya produkter och tjänster vet att ett av de viktigaste värdena är vilken retention man har, alltså hur stor andel av de som testar tjänsten som sedan stannar kvar som användare. I Omnis fall är det värdet fantastiska 40 procent. 4 av 10 som testar Omni blir kvar som lojala läsare, som alltså i sin tur besöker oss sju gånger i veckan.
Efter tio månader: Redan en av Sveriges största nyhetstjänster Värdena ovan är de viktigaste för oss på Omni: nämligen hur vi tas emot av läsarna, hur stor gillandet är. Men i mediebranschen mäts vi förstås mest på vår storlek, hur stora vi är relativt andra. Senaste veckan hade vi totalt 610 000 unika läsare, varav 420 000 läser oss i mobilen. Det gör oss till en av Sveriges största nyhetstjänster i mobilen. I mediebranschen redovisas trafiken på vad som heter Kia Index, där vi snart också kommer att finnas med. Om vi hade funnits på Kia idag hade vi där varit Sveriges femte största nyhetstjänst i mobilen, bara slagna av Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
Så kort sagt: det går fantastiskt bra för Omni. Men hur snabbt vi växer och hur stora vi kan vara om ett eller två år – nej, det vet vi inte. Men en sak är däremot helt säker: om vi ska fortsätta röna framgångar som hittills så kommer vi att behöva er fortsatta hjälp på resan. Omni började genom att vi åt frukostar med en lång rad nyhetsläsare för att få veta vilka problem de upplever med dagens nyhetstjänster. På den vägen fortsätter vi. Varje steg tas tillsammans med er läsare.
Tack för att ni är med oss på resan – och vilken fantastisk start vi har haft!
Att ni tipsar vänner om Omni betyder allt för oss. Det är så vi sprids, det är så vi växer – och det är så vi hela tiden kan bli ännu bättre.
Därför ordnade vi en sommartävling på temat. De tre som lyckades locka flest vänner att ladda ner Omni under juli utlovades att vinna en Apple iPad Mini Retina (värde 3499 kronor) eller Google Nexus 7 (värde 3290 kronor).
Nu har vi tre personer att tacka extra mycket, för deras flit att locka nya Omni-läsare under juli. Inte minst har vi att gratulera dem till att de nu är lyckliga vinnare av iPad/Nexus. Alla tre har precis fått mail också.
Vinnarna är:
1:a Daniel Elvelyck
2:a Simon Henriks
3:a Lars Olde
Stort grattis och stort tack för era insatser! Stort tack också alla ni andra som deltog i tävlingen, tipsade vänner om Omni – och fortsätter att tipsa alla om att Sverige har fått ett helt nytt sätt att uppleva nyheter!