En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni kan vinna pris – igen

Sveriges bästa nyhetstjänst i mobilen.

Europas bästa nyhetstjänst i mobilen.

Årets innovation.

Och Skandinaviens snyggaste nyhetsapp.

Det har varit ett fantastiskt roligt prisregn över Omni under vårt första år sedan lanseringen. Nu har vi chans på ännu ett fint pris: MegAwards som årets förnyare i svenska mediebranschen. Tack så hemskt mycket för detta, vi är oerhört stolta över att vara en av de tre finalisterna!

Juryns fina motivering till Omni:

"Omni har på bara ett år förändrat hur 100 000-tals svenskar läser nyheter. Genom att samla alla mediers nyheter och perspektiv på ett ställe, vilket ger snabb nyhetsöversikt och unik fördjupning är Omni en innovation för nyhetsläsarna. Omni inspirerar och visar vägen genom att frigöra förnyelsekraften när IT och redaktion arbetar sida vid sida och utvecklar produkten tillsammans med läsarna".

De övriga två finalisterna är inte vilka som helst, utan inspirerande Viralgranskaren (Metro) och Henriette Zeuchner (Verbum Novum).

Läs mer på Meg, Klickmonster och Medievärlden.

Tack för de fina orden! De ska vi leva på hela helgen. Trevlig helg alla!

/Markus

60 procent av Omnis försäljning är native – nu förstärks säljteamet

Nu förstärker Omni säljteamet. Alexander Frid Kahn, Account Director på Nickelodeon, har rekryterats som Key Account Manager. Samtidigt pågår rekrytering av ytterligare en säljare.

– Vi har på ett år blivit en av de största kanalerna för medvetna nyhetskonsumenter. Då är det naturligt att vi också förstärker vårt säljteam, säger Josefine Kvarnström, försäljningschef på Omni.

Precis som Omni är en innovation för läsarna är Omni en innovation för annonsörerna. Satsningarna på native advertising har inspirerat övriga branschen och hyllas av både annonsörer och läsare.

– Vi är på god väg att lyckas med vår ambition: att låta annonsörernas närvaro förstärka och förbättra läsupplevelsen, säger Josefine Kvarnström.

Omnis native är ett koncept med sponsrade artiklar i artikelflödet. De produceras i Omnis partnerstudio i samspel med annonsörerna.

– Satsningarna på native har inte bara fått jättefin respons från läsare och annonsörer, den står idag också för två tredjedelar av försäljningen, säger Josefine Kvarnström Native-annonserna är är i sin form som vanliga artiklar, men gulmarkerade och annonsmärkta. Dessutom arbetar Omni med sponsorskap av hela innehållskategorier och ämnen.

Förutom stöd och försäljning via Schibsted Sales bygger Omni upp ett eget säljteam under ledning av Josefine Kvarnström, som tidigare var försäljningschef på Aftonbladet. Alexander Frid Kahn har rekryterats som Key Account Manager. Rekrytering av ytterligare en Key Account Manager pågår. Dessutom fortsätter Omni med att bygga upp och förstärka den egna studion för native advertising och branded content.

– Alexander blir en fantastisk förstärkning. Han är och andas Omni och har gedigen erfarenhet av både digital försäljning och nykundsförsäljning, säger Josefine Kvarnström.

Alexander Frid Kahn kommer från Nickelodeon där han var Account Director. Han har tidigare arbetat för Dagens Samhälle och Besöksliv. Han har en fil kand i informationsdesign och har bland annat studerat Interkulturell kommunikation i Osaka, Japan.

– Jag känner mig både glad och stolt över att bli en del av team Omni. Jag har längtat efter det här. Jag var en av de första som testade tjänsten och kände redan då: det här är framtidens sätt att uppleva nyheter och ger inte minst helt nya möjligheter för annonsörer.

/Markus

Välkommen till Omni, Acke!

Alexander Frid Kahn, tidigare Account Director på Nickelodeon, är ny Key Account Manager på Omni. Varmt välkommen till Omni, Acke!

Vad är det som lockar dig med att arbeta på Omni?

– Omni känns som framtiden, både för nyhetsjunkies som mig själv och annonsörer. Det är en produkt som jag verkligen kan stå för och prata om ute hos kunder med stolthet.

Du är några dagar gammal här nu. Vad är första intrycket?

– Bra! Omni har verkligen den där uppstickarkänslan som finns hos nya bolag. Samtidigt som Schibsted ger fördelar man aldrig skulle få i ett litet företag.

Som annonsör, vad är egentligen det bästa med Omni?

– Målgruppen och nativelösningen! Att kunna nå köpstarka personer i storstad i en så här fin kontext med en nativeannons känns oslagbart.

Du är utbildad informationsdesigner och har även läst kommunikation i Japan. Har vi i Sverige något att lära av Japan när det kommer till annonsmarknaden?

– Oj, det var ju ett bra tag sen och jag hade lite svårt att läsa japanska så måste nog passa på den. MEN redan 2006 hade de emojis och 4g-nät. Så vi kan nog räkna med att se saker dom gör nu om ett par år här i Sverige.

Du är även avancerad vinkännare, bland annat aktiv Munskänkare. Om Omni vore ett vin, vilket vin vore Omni då?

– Marcel Lapierre, Morgon. Ett lättillgängligt vin som känns ungdomligt och nytänkande men aldrig sviker i kvalitet.

Namn: Alexander Frid Kahn

Ålder: 35

Familj: Fru, två barn, 3,5 år och 2 månader

Bor: Årsta

Gjorde tidigare: Account director på Nickelodeon

Fler läsare än någonsin

För mig som chefredaktör kändes det sådär att befinna mig på andra sidan jorden (i Kina...) under nyhetsdagar som de vi upplevde i förra veckan. Men jag kände desto mer stolthet när jag följde mina kollegors urstarka bevakning av de fruktansvärda händelserna i Paris. Vilka stjärnor ni är, kära kollegor!

Jag vågar säga att ingen annan svensk nyhetstjänst var så starka på Paris-bevakningen som Omni. Vi var snabbast, vi gav mer bredd och perspektiv än någon annan – och bevakningen präglades av våra nyhetsredaktörers fantastiska fingertoppskänsla i ett svårt nyhetsläge som detta.

Tack också alla ni läsare som hörde av er med berömmande ord och hyllningar av Omni-bevakningen. Era vänliga ord betyder så mycket nyhetsdagar som dessa.

Vi har heller aldrig någonsin haft så många läsare som dessa veckor. Många nya har upptäckt Omni. Förra veckan hade vi 700 000 unika läsare i mobilen, sammanräknat över alla plattformar hade vi mäktiga 1,1 miljoner läsare.

Tack igen, kära kollegor och läsare!

/Markus

God jul alla läsare! Tack för ett magiskt år!

Omni hade bara funnits i sex veckor när vi gick in i det nya året. Vi var knappt födda. Men vi såg tidigt tecknen komma, det skulle bli ett år utöver det vanliga.

Redan i april blev vi utsedda till Europas bästa nyhetstjänst i mobilen. Det kunde börjat sämre.

Sedan blev det EU-val. Vi såg våra första trafikrekord komma. Och vi såg hur vi journalistiskt gjorde en produkt att vara väldigt, väldigt stolta över. Och framför allt – våra läsare visade oss fantastiskt fin uppskattning.

Under sommaren flyttade hela Omni till Almedalen och vi upptäckte att vi under året också hade hunnit bli de politiskt intresserades nya favoritapp. En efter en kom riksdagspolitiker och partiledare ut som Omni-läsare.

Ungefär nu rebootade vi vårt utvecklingsteam. Alexander började jobba hos oss och det dröjde inte länge innan han hade hittat Andreas här i Sverige och Damian respektive Michał i Gdansk.

Vi gick snart in i valrörelsen och sopade fullständigt banan med samtliga svenska medier Valnatten och efterföljande dagar bevisade vi både för omvärlden och oss själva hur sjukt bra konceptet Omni är och vilken sanslöst bra redaktion vi är.

Totalt hade vi nu kommit upp till över 450 000 unika läsare i mobilen varje vecka. Vi hade – tio månader efter lanseringen – blivit Sveriges femte största nyhetstjänst.

Med allt detta bakom oss hade vi alla anledningar att fira storslaget vid vårt 1-årsjubileum i november. På tolv månader hade vi lyckats rita om nyhetskartan i Sverige. Det var inte utan att vi rodnade när vi läste Omni-läsarnas berättelse om hur Omni radikalt och på riktigt har förändrat hur de läser nyheter.

Men vi hann inte ens gå och lägga oss på 1-årsdagen innan det var dags för nästa milstolpe: På självaste 1-årsdagen utsågs Omni till Sveriges bästa nyhetstjänst på Mobilgalan!

Men, men. Om vi tycker oss ha varit med om mycket redan med Omni är det ingenting mot vad vi kommer vara med om nästa år. Resan med Omni har ju knappt börjat. Och vi ska vara ödmjuka, vi har stora och svåra utmaningar framför oss.

Parallellt med allt annat under året har vårt utvecklingsteam börjat förbereda oss för nästa års resa. Vi ska komma ut med flera helt nya appar. Det ritas och skissas om nätterna, det kodas som aldrig förr – och snälla Omni-läsare är här på kontoret och testar och säger vad de tycker om de nya apparna som vi testar. Och vi har nu anställt in några av Sveriges bästa redaktörer för att klara det vi står inför.

Tack för i år underbara Team Omni! Tack för i år underbara läsare! Tack för i år alla våra fina partners och annonsörer!

Hoppas ni alla får riktigt sköna julhelger, med familjen och Omni.

Markus Gustafsson, chefredaktör och Josefine Kvarnström, försäljningschef