En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Aldrig har så många nya läsare vänt sig till Omni som den här helgen

Det kunde ha varit du och jag. De gick ut för att dricka goda drinkar, gå på konsert – eller se på fotbollsmatch.

Världen blir sig aldrig lik igen.

Även vi medier har satts på svåra prov denna fasansfulla helg.

Jag var hemma och satt och pratade med Omni-redaktörerna Andreas och Ines i Omnis redaktionschatt, Slack. Vi diskuterade Ciscos påstådda köp av Ericsson. Var uppgifterna att lita på nu när CNBS hävdade att de var falska?

Plötsligt skriver Ines i chatten:

”Vi glömmer Cisco och går på Paris istället”.

Jag förstod inget. Tystnad i chatten.

Sedan kom första pushnotisen från Omni:

”Flera personer har skjutits ihjäl i centrala Paris, rapporterar franska medier”.

Efter några minuter en push till:

”Flera explosioner ska ha inträffat vid nationalarenan i Paris – Frankrikes president evakueras från platsen, enligt franska I-tele”.

Ungefär då satt jag i en taxi på väg in till redaktionen, så även redaktör Tomas. Och jag tror hela Omni nu var inne i chatten och hjälptes åt. Nyhetsmaskinen Omni var igång.

Nästa push var också bara en förvarning om vad som skulle komma:

”Minst 18 personer har dödats i olika attacker i Paris, uppger polisen enligt nyhetsbyrån AFP”.

Hur det sen utvecklade sig vet vi.

Hittills är 129 bekräftat döda. Det är det näst dödligaste terrorattentatet i Europa sedan andra världskriget. Ett vidrigt angrepp på demokratin – och på mänskligheten. Det kunde ha varit du och jag. Människor som gick ut för att dricka goda drinkar, gå på konsert – och se på fotbollsmatch. På videos ser vi nu hur några av de som överlevde hängde utanför fönstren till konserthallen för att ta skydd. Vi läser om självmordsbombaren som – med bombväst på sig – blev påkommen av vakterna vid Stade de France. Han var på väg in för att döda under vänskapsmatchen mellan Tyskland och Frankrike. Nu briserade bomben utanför istället. Kommer vi någonsin kunna gå på fotbollsmatch igen utan att tänka på detta?

Medierna – och hur vi agerar – sätts på hårda prov vid händelser som dessa. Vi finns där för att hjälpa er läsare att förstå, vi finns där för att försöka göra det fasansfulla något lite mer begripligt. Vi finns där för att rapportera om det allra senaste i händelseutvecklingen, vi finns för att värdera alla de uppgifter som florerar och förmedla det viktigaste och mest relevanta. Inte minst finns vi där för att ge dig som läsare en ständigt uppdaterad nyhetsöverblick.

Intressant vid nyhetshändeler som dessa är att se hur medievanorna nu snabbt förändras. Fler läsare än någonsin har valt att vända sig till Omni. Vi har aldrig – utan marknadsföring – fått så många nya läsare som vi fick igår. Vi har legat tvåa bland nyhetsapparna i App Store, med endast Aftonbladet över oss. Omni har slagit alla sina tidigare dags- och veckorekord . Vi har redan så många appanvändare som vi prognostiserat till årets slut. Men det går dessvärre inte riktigt att fira de framgångarna en helg som denna. Men det är ett fint kvitto på att vi är behövda och att vårt arbete uppskattas. Betänk att våra läsare i helgen har övertygat 8000 vänner och familjemedlemmar att ladda ner Omni. För det är precis vad som har hänt.

Det arbete som Omnis redaktion har gjort i helgen gör mig så innerligt stolt. Omnis redaktörer sitter på sådan kompetens, de har sådant driv. Vi har inte bara varit snabbast på att berätta det senaste om nyhetsutvecklingen i Paris. Vi har också gett perspektiv, satt nyheterna i sitt sammanhang – och gett oändliga möjligheter till fördjupning via internationella och svenska medier. Redaktörerna på Omni har haft fingertoppskänsla, de har gjort ett fantastiskt hantverk – och de har övervägt varje uppgift på ett sakligt och kunnigt sätt. Inte minst har de i en kaotisk nyhetssituation gett er läsare en unik nyhetsöverblick. Mitt i denna fasansfulla helg har vi all anledning att vara stolta över arbetet på Omni.

Vad tycker ni som läser oss? Vad har ni saknat, vad kan vi göra bättre? Maila mer än gärna och säg vad du tycker.

Markus Gustafsson, chefredaktör

PS. På bilderna nedan visas Omni klockan 04:08 natten till i lördags samt klockan 10:39 på lördagsförmiddagen. De fyra största svenska medierna finns med som jämförelse.

Omni slår rekord – redan innan nylanseringen

Kiaindex är den officiella webbvalutan som vi medieaktörer jämför oss med. Allt som oftast använder vi Kia för att få skryta lite om oss själva och vår storlek. Precis som jag har tänkt att göra nu. Men det ska också sägas att det finns lite problem med mätningen på Kiaindex, inte minst när det kommer till att försöka räkna hur många unika läsare en sajt egentligen har. Dagens Medias Erik Wisterberg tar på ett bra sätt upp problematiken kring att mäta unika användare per vecka i mobilen. Det är framför allt trafiken via sociala medier som spelar många mediers mobilstatistik ett stort spratt (en unik läsare kan räknas som flera…).

Men, men. Detta får förhoppningsvis branschen snart rätsida på. Och det går ändå att utläsa mycket intressant i statistiken på Kiaindex. En sådan sak är när man tittar på sidvisningar, som så att säga står oomtvistat i statistiken.

I antalet sidvisningar ser vi just nu en intressant trend för Omnis del. Under sommaren har Omni haft fler sidvisningar än flera av giganterna, exempelvis Dagens Industri och Svenska Dagbladet. Det skiljer inte heller så mycket upp till Dagens Nyheter i mobilen. Förra veckan satte vi nytt rekord med totalt 5,7 miljoner sidvisningar. DI hade samma vecka 4,7 miljoner sidvisningar, SvD 4,7 miljoner och DN 7,7 miljoner.

Men det mest intressanta med statistiken är vad som händer nu. I måndags lanserade Omni helt nya appar och de kommer förstås påverka användningen liksom statistiken mycket. Vi vet redan att sidvisningarna har gått upp kraftigt. På onsdag nästa vecka, när lanseringsveckan redovisas på Kiaindex, får vi veta hur mycket.

I samma statistik redovisas också antalet unika läsare enligt Kiaindex. Omni har då 668 000 ub/vecka, vilket gör oss till Sveriges femte största nyhetstjänst i mobilen efter Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Läs mer på http://www.kiaindex.se/

/Markus

Tack alla läsare! Ni gjorde Omni ännu bättre idag

I dag lanserades helt nya Omni. Sveriges bästa nyhetsapp har blivit ännu bättre. Och de som har gjort det möjligt är ni, alla läsare.

Omni har utsetts till både Sveriges och Europas bästa nyhetsapp – och förändrat hur 100 000-tals svenskar läser nyheter. Men det farligaste vi kan göra är att känna oss nöjda. Istället har vi frågat er läsare vad vi kan göra bättre.

Resultatet ser du i de helt nya apparna som lanseras för iPhone och Android i dag.

Nästan 1 500 av er läsare har på olika sätt engagerats i utvecklingen av nya apparna genom tester, enkäter och intervjuer. Ett 20-tal olika prototyper har byggts och testats på läsarna sedan årsskiftet. Det har varit fantastiskt givande att sitta ner med er läsare och se er testa våra prototyper och appar som har växt fram.

Nu under sommaren har dessutom 1 000 av er testkört de nya apparna. Reaktionerna har varit smått översvallande. Enligt läsarundersökningar så upplever en stor majoritet nya apparna som klart förbättrade (och då ska sägas att ni läsare redan gav tidigare appar skyhöga betyg). Framför allt är det designen, strukturen och den tekniska prestandan som ni tycks uppskatta mest.

Den mest iögonfallande förändringen, utöver färg och form, är kanske stjärnan som nu finns framför nyheter och ämnen. Det är med stjärnan som man nu enkelt kan lägga upp sina bevakningar och få pushnotiser om det som intresserar en mest. Och det är bara en av många nya funktioner utifrån er läsares önskemål.

Vi har många att tacka för nya Omni. Och mest av allt är det er läsare. Ert engagemang gjorde idag Omni till en av de världsledande nyhetsapparna.

Men sjävklart ska vi fortsätta att bli ännu bättre, varje dag. Resan med Omni har bara börjat. Så fortsätt att komma med er feedback, fortsätt att säga och skriva vad ni tycker. Vi älskar att få veta, oavsett om det är ris eller ros.

/Markus

PS. Internt på Omni finns det förstås också åtskilliga att tacka. Och alla kan jag omöjligen nämna här, men hela Team Omni har varit engagerade i den här utvecklingen. Extra stort tack till Alexander Nordström som är tech lead och har lett det tekniska arbetet, till Catarina Smedshammar, som är UX-ansvarig och alltid hittar magiska lösningar på alla användarproblem, till Andreas Hultgren, som löst de mest omöjliga knutarna under “huven” och till David Nyman som gett apparna sin fina färg och form. Sist men inte minst stort tack till våra trollkonstnärerna Michał Waśniewski och Daminan Petla som gjort iOS- respektive Android-utvecklingen till ren magi. Tack också Ian Vännman, som jag grundade Omni tillsammans med (och som numera är upptagen med att bygga hela Schibsteds medieplattform utifrån Omni-plattformen) som ritade de första prototyperna och alltid funnits med som bollplank. Tack alla ni, ni är sanna genier!

Sveriges politiker: Aftonbladets ledarsida är bäst – och sämst

Sveriges politiker tycker att Aftonbladets ledarredaktion är landets bästa – och sämsta. Det framgår i Omnis enkätundersökning där över 500 politiker har fått recensera den svenska politikbevakningen. Men bäst ledarskribent tycker de att Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski är.

Av de 529 politiker som svarade på enkäten om de största tidningarnas ledarredaktioner tyckte 29,5 procent att Aftonbladet har Sveriges bästa ledarredaktion. Silvermedaljör blev Dagens Nyheters ledarredaktion (20,9) procent) och bronsplatsen gick till Svenska Dagbladet (20,7 procent).

Även på den motsatta listan – där politikerna svarade på frågan om Sveriges sämsta ledarredaktion – intog Aftonbladet förstaplatsen med 32,8 procent. Näst sämst tyckte politikerna att Expressens ledarredaktion är.

– Båda svaren borde glädja Aftonbladet. Tidningens ståndpunkt väderas högt, samtidigt som man är en nagel i ögat. En ledarsidas mål är väl rimligen att just utmana, säger Omnis politikredaktör Calle Sandstedt i en kommentar.

På listan över vilka ledarskribenter politikerna tycker är bäst såg det annorlunda ut. Där gick också åsikterna mer isär. På frågan “Vem är Sveriges bästa ledarskribent?” fick Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski flest röster med 13,8 procent. Tvåa på listan blev Göran Greider på Dala-Demokraten med 11,9 procent och trea Svenska Dagbladets politiske chefredaktör Tove Lifvendahl med 10.6%.

Så här svarade politikerna:

”Vilken är Sveriges bästa ledarredaktion?”

  1. Aftonbladet (29.5%)
  2. Dagens Nyheter (20.9%)
  3. Svenska Dagbladet (20.7%)
  4. Dagens Industri (6.3%)
  5. Göteborgs-Posten (5.8%)
  6. Expressen (3.7%)
  7. Sydsvenskan (1.7%)

”Vilken är Sveriges sämsta ledarredaktion?”

  1. Aftonbladet (32.8%)
  2. Expressen (22.5%)
  3. Göteborgs-Posten (12.9%)
  4. Dagens Industri (9.8%)
  5. Svenska Dagbladet (5.8%)
  6. Dagens Nyheter (4%)
  7. Sydsvenskan (3.3%)

Vem är Sveriges bästa ledarskribent?

  1. Peter Wolodarski, Dagens Nyheter (13,8%)
  2. Göran Greider, Dala-Demokraten (11,9%)
  3. Tove Lifvendahl, Svenska Dagbladet (10,6%)
  4. Karin Pettersson, Aftonbladet (7.7%), Katrine Marçal, Aftonbladet (7,7%)
  5. Alice Teodorescu, Göteborgs-Posten 6.9%
  6. Anders Lindberg, Aftonbladet 4,0 %
  7. Per Gudmundson, Svenska Dagbladet 3.8%
  8. Fredrik Virtanen, Aftonbladet 2.7%

De övriga ledarskribenterna som fanns med i enkäten, men som kom längre ner på listan var Ivar Arpi (Svenska Dagbladet), Heidi Avellan (Sydsvenskan), Susanna Birgersson, (Dagens Nyheter), Amanda Björkman (Dagens Nyheter), Henrik Bredberg, (Sydsvenskan), Håkan Boström (Dagens Nyheter), Anna Dahlberg (Expressen), Eric Erfors (Expressen), Eva Franchell (Aftonbladet), Erik Helmerson (Dagens Nyheter), Gunnar Jonsson (Dagens Nyheter), Hanne Kjöller, (Dagens Nyheter), Elsa Kugelberg (Dagens Nyheter), Tobias Lindberg, (Sydsvenskan), Maria Ludvigsson (Svenska Dagbladet), Sakine Madon (Expressen), Ann-Charlotte Marteus (Expressen), Paulina Neuding (Svenska Dagbladet), PM Nilsson (Dagens Industri), Per T. Ohlsson (Sydsvenskan), Ingvar Persson (Aftonbladet), Sanna Rayman (Svenska Dagbladet), Ingrid Runsten (Sydsvenskan), Carl Johan von Seth (Dagens Nyheter), Malin Siwe, (Expressen), Mats Skogkär (Sydsvenskan) och Daniel Swedin (Aftonbladet).

Så gjorde vi undersökningen:

Enkäten skickades per mail till cirka 4 000 svenska politiker. 529 svarade. Mottagarna är ett urval av folkvalda i kommuner, landsting och riksdag samt anställda på partikanslierna, ungdomsförbund och regeringskansliet.

/Markus

Läs mer på bloggen:

Politiker: SR är bäst på politik – Expressen sämst

Politiker: SR är bäst på politik – Expressen sämst

Sveriges Radio har Sveriges bästa politikbevakning, anser Sveriges politiker. Sämst bevakningen har Expressen. Det framgår av Omnis undersökning där över 500 svenska politiker har recenserat den svenska politikbevakningen.

De 529 politikerna som svarade på Omnis enkät har fått ange vilken nyhetsredaktion de tycker har bäst respektive sämst politikbevakning. De har dessutom angett hur hög/låg de uppfattar trovärdigheten för de olika medierna.

– Det är inte en självklarhet att en redaktion ser det som negativt att få ett lågt betyg i en sån här mätning. Det kan ju också vara ett tecken på att man ställer de obekväma frågorna, säger Calle Sandstedt, politik- och utvecklingsredaktör på Omni.

Så här svarade politikerna på frågan ”Vilken redaktion har den bästa politiska bevakningen?”

  1. Sveriges Radio (30,2%)
  2. Sveriges Television (18,5%)
  3. Svenska Dagbladet (13.5%)
  4. Dagens Nyheter (11,7%)
  5. Aftonbladet (5,4%)
  6. Dagens Industri (4,4%)
  7. TV4 (2,0%)
  8. Göteborgs-Posten (1,8%)
  9. Expressen (1,8%)
  10. Sydsvenskan (0,4%)

Så här svarade politikerna på frågan ”Vilken redaktion har den sämsta politiska bevakningen?”

  1. Expressen (33,4%)
  2. Aftonbladet (25,2%)
  3. TV4 (8,6%)
  4. Dagens Industri (6,7%)
  5. Göteborgs-Posten (6.3%)
  6. Sveriges Television (3,2%)
  7. Dagens Nyheter (2,9%) Sveriges Radio (2,9%)
  8. Svenska Dagbladet (2,1%) Sydsvenskan (2,1%)

I undersökningen fick politikerna även ange hur hög de uppfattar de olika mediernas trovärdighet. Frågan var ”Hur hög uppfattar du följande mediers trovärdighet?” och svarsalternativen var ”Låg”, ”Mellan” och ”Hög”.

Klart sämst trovärdighet ansåg politikerna att Expressen har. 61% angav trovärdigheten till ”Låg” och endast 2,2% som ”Hög”. Högst trovärdighet tyckte politikerna att Sveriges Radio har. 70,4% angav deras trovärdighet till hög och 7,6% som låg.

/Markus

Så gjorde vi undersökningen:

Enkäten skickades per mail till cirka 4 000 svenska politiker. 529 svarade. Mottagarna är ett urval av folkvalda i kommuner, landsting och riksdag samt anställda på partikanslierna, ungdomsförbund och regeringskansliet.