Det kunde ha varit du och jag. De gick ut för att dricka goda drinkar, gå på konsert – eller se på fotbollsmatch.
Världen blir sig aldrig lik igen.
Även vi medier har satts på svåra prov denna fasansfulla helg.
Jag var hemma och satt och pratade med Omni-redaktörerna Andreas och Ines i Omnis redaktionschatt, Slack. Vi diskuterade Ciscos påstådda köp av Ericsson. Var uppgifterna att lita på nu när CNBS hävdade att de var falska?
Plötsligt skriver Ines i chatten:
”Vi glömmer Cisco och går på Paris istället”.
Jag förstod inget. Tystnad i chatten.
Sedan kom första pushnotisen från Omni:
”Flera personer har skjutits ihjäl i centrala Paris, rapporterar franska medier”.
Efter några minuter en push till:
”Flera explosioner ska ha inträffat vid nationalarenan i Paris – Frankrikes president evakueras från platsen, enligt franska I-tele”.
Ungefär då satt jag i en taxi på väg in till redaktionen, så även redaktör Tomas. Och jag tror hela Omni nu var inne i chatten och hjälptes åt. Nyhetsmaskinen Omni var igång.
Nästa push var också bara en förvarning om vad som skulle komma:
”Minst 18 personer har dödats i olika attacker i Paris, uppger polisen enligt nyhetsbyrån AFP”.
Hur det sen utvecklade sig vet vi.
Hittills är 129 bekräftat döda. Det är det näst dödligaste terrorattentatet i Europa sedan andra världskriget. Ett vidrigt angrepp på demokratin – och på mänskligheten. Det kunde ha varit du och jag. Människor som gick ut för att dricka goda drinkar, gå på konsert – och se på fotbollsmatch. På videos ser vi nu hur några av de som överlevde hängde utanför fönstren till konserthallen för att ta skydd. Vi läser om självmordsbombaren som – med bombväst på sig – blev påkommen av vakterna vid Stade de France. Han var på väg in för att döda under vänskapsmatchen mellan Tyskland och Frankrike. Nu briserade bomben utanför istället. Kommer vi någonsin kunna gå på fotbollsmatch igen utan att tänka på detta?
Medierna – och hur vi agerar – sätts på hårda prov vid händelser som dessa. Vi finns där för att hjälpa er läsare att förstå, vi finns där för att försöka göra det fasansfulla något lite mer begripligt. Vi finns där för att rapportera om det allra senaste i händelseutvecklingen, vi finns för att värdera alla de uppgifter som florerar och förmedla det viktigaste och mest relevanta. Inte minst finns vi där för att ge dig som läsare en ständigt uppdaterad nyhetsöverblick.
Intressant vid nyhetshändeler som dessa är att se hur medievanorna nu snabbt förändras. Fler läsare än någonsin har valt att vända sig till Omni. Vi har aldrig – utan marknadsföring – fått så många nya läsare som vi fick igår. Vi har legat tvåa bland nyhetsapparna i App Store, med endast Aftonbladet över oss. Omni har slagit alla sina tidigare dags- och veckorekord . Vi har redan så många appanvändare som vi prognostiserat till årets slut. Men det går dessvärre inte riktigt att fira de framgångarna en helg som denna. Men det är ett fint kvitto på att vi är behövda och att vårt arbete uppskattas. Betänk att våra läsare i helgen har övertygat 8000 vänner och familjemedlemmar att ladda ner Omni. För det är precis vad som har hänt.
Det arbete som Omnis redaktion har gjort i helgen gör mig så innerligt stolt. Omnis redaktörer sitter på sådan kompetens, de har sådant driv. Vi har inte bara varit snabbast på att berätta det senaste om nyhetsutvecklingen i Paris. Vi har också gett perspektiv, satt nyheterna i sitt sammanhang – och gett oändliga möjligheter till fördjupning via internationella och svenska medier. Redaktörerna på Omni har haft fingertoppskänsla, de har gjort ett fantastiskt hantverk – och de har övervägt varje uppgift på ett sakligt och kunnigt sätt. Inte minst har de i en kaotisk nyhetssituation gett er läsare en unik nyhetsöverblick. Mitt i denna fasansfulla helg har vi all anledning att vara stolta över arbetet på Omni.
Vad tycker ni som läser oss? Vad har ni saknat, vad kan vi göra bättre? Maila mer än gärna och säg vad du tycker.
Markus Gustafsson, chefredaktör
PS. På bilderna nedan visas Omni klockan 04:08 natten till i lördags samt klockan 10:39 på lördagsförmiddagen. De fyra största svenska medierna finns med som jämförelse.

