Prisregnet över Omni tycks aldrig vilja ta slut. I veckan blev vi utsedda till Sveriges bästa nyhetstjänst i mobilen på Mobilgalan – för andra året i rad. Men vad är egentligen magin bakom Omni? Det är dags att avslöja hemligheten.
Omni har idag, två år efter premiären, förändrat hur 100 000-tals svenskar läser nyheter. Omni har snart vunnit alla priser som finns att vinna, både i Sverige och internationellt. Vi har gått från okänd app till primär nyhetsdestination och en av de största nyhetstjänsterna i Sverige. En undersökning som Novus gjorde i höstas, på uppdrag av SVT efter Paris-attackerna, visade att Omni var den tredje vanligaste källan man först hörde om nyheten om Paris-attackerna från. Bara Aftonbladet och Facebook var vanligare. Och för er som gillar siffror: Omni har idag 11,5 miljoner sidvisningar i veckan i mobilen, vilket innebär att vi har passerat både Dagens Nyheter (7,9 milj) och Svenska Dagbladet (8,1 milj).
Det har kort sagt gått galet bra. Vi är förstås enormt stolta och tacksamma för allt vi får uppleva på resan med Omni.
Så vad är egentligen magin? Har vi något reptrick att avslöja?
Så här brukar jag, lite torrt och sakligt, förklara vad som skiljer oss på Omni från andra nyhetsmedier:
- Att all utveckling sker tillsammans med läsarna. På riktigt. Exempelvis var över 1000 läsare involverade i utvecklingen av våra senaste appar, ungefär 100 av dem var uppe på Omni och testade olika prototyper.
- Att vår utvecklingsmetodik utgår från Lean Startup. Hur allt började med att jag och Ian (den andre grundaren) åt massor av frukostar med nyhetsläsare för att ta reda på vilka problem de upplever med dagens nyhetstjänster. Och utifrån de problemen har Omni sen utvecklats.
- Att vi har byggt ett helt eget cms och plattform. Ett enormt bygge och plattformen har blivit så bra att den nu utvecklas till att bli hela mediekoncernen Schibsteds plattform. SvD snurrar redan på den och snart går såväl Aftonbladet som norska Aftenposten över till plattformen.
- Att vi så tidigt satsade på native advertising och därigenom blev pionjärer på att hitta annonslösningar som både användare gillar och som ger annonsörer bättre effekt. Mer än hälften av våra intäkter kommer idag via de ”gulmärkta artiklarna” (våra native ads) i Omni.
- Att det aldrig någonsin funnits några kulturella skiljeväggar mellan IT, redaktion och sälj på Omni. På Omni arbetar alla professioner hand-i-hand och produkten utvecklar vi alla tillsammans.
- Att vi förra året vågade byta strategi och gå från hybridappar till nativeappar (ingen html alls längre). Det gör våra appar vansinnigt mycket snabbare än andras. Nu sägs fler stora svenska mediebolag göra samma sak.
- Att vi har utvecklat en unik arbetsprocess på redaktionen. Vårt sätt att arbeta gör oss mycket snabbare än alla andra svenska nyhetsredaktioner.
- Att vi ger vi läsarna fler perspektiv på nyheterna än andra medier kan.
Jag vet inte hur många föredrag jag har hållit på det där temat, om Omni och vår resa. Men handen på hjärtat, när jag berättar den där storyn så utelämnar jag faktiskt den viktigaste delen av Omni-magin.
Den riktiga magin går inte riktig att sätta ord på. Det handlar om känsla och kultur, om ett sätt att vara. Förutom all professionalitet, spetskompetens och talang som finns samlat i de fantastiska människorna i Team Omni – så är det riktigt unika hur vi är och gör saker tillsammans. Om hur vi skrattar och har roligt, om hur vi hjälper varandra vid motgångar. Jag har haft förmånen att arbeta på många fantastiska arbetsplatser, jag har haft många underbara och sjukt duktiga kollegor. Men jag har aldrig någonsin upplevt den unika känsla som finns i Team Omni.
Inför prisgalan i torsdags tvekade jag ett ögonblick inför om det var värt pengarna för våra två polska kollegor, Damian och Michal, att flyga upp till Stockholm för att gå på galan. Inte minst kostade galabiljetterna en förmögenhet och det skulle ju kännas så oerhört snopet och bortkastat om galan inte gick Omnis väg. Men Damian och Michal flög upp. Och vi vet hur galan slutade. I går lyckades också just Damian – bättre än någon – sätta ord i ett alla-mail på det som nog är den riktiga magin bakom Omni.
”I didn't expect it to mean so much for me. Being nominated is a big deal but when I saw "Omni" on the screen it crashed me as hell, in a good way of course :D It was said before many times and I say it again how good team we have. So many great individuals working together like one person”.
Tack underbara Team Omni för att ni är som ni är. Utmaningarna ligger framför oss, vi ska aldrig någonsin känna oss för nöjda och vi ska fortsätta att älska förändring. Men ett bättre team att ta sig an utmaningarna med finns inte. Där i ligger den riktiga Omni-magin.
//Markus