En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni levererar nyheter och teknik till Svenskt Näringsliv

Nu utvidgar Omni sin affärsmodell genom att sälja teknik och redaktionellt innehåll till externa kunder. Den första kunden blir Svenskt Näringsliv. Ansvarig för det nya affärsområdet blir Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory.

För Omni innebär samarbetet med Svenskt Näringsliv att man utöver konsumentprodukter nu även utvecklar företagsprodukter.

– Samarbetet innebär ett nytt sätt att söka framtidens finansiering av journalistiken. Omni var pionjärer på native advertising som en integrerad del av nyhetsupplevelsen. Nu tar vi nästa steg där vi också låter kommersiella partners integrera vårt innehåll i sina tjänster, säger Frida Kvarnstöm, Head of New Business Media på Schibsted.

Ett första resultat av samarbetet blir att Svenskt Näringsliv lanserar ett dagligt nyhetsbrev under namnet fPlus. Delar av innehållet licensieras från Omni.

– Vi blir en innehållsleverantör till Svenskt Näringsliv ungefär som TT redan är i dag. Svenskt Näringsliv får använda innehåll som vi redan publicerar i Omni, säger Markus Gustafsson, publisher på Omni.

I samband med nysatsningar på B2B-området går Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory, in som ansvarig för B2B-affärer både för Omnis och Schibsted Sveriges räkning.

– Att vi som mediehus blickar mot att utveckla tjänster för företag känns naturligt. Företagens behov är enorma och vi kan med vår kompetens, både redaktionellt och tekniskt, erbjuda unika lösningar, säger Frida Kvarnström.

Merläsning: Frida Kvarnström utsedd till en av framtidens ledare

Omni rekryterar från SIX/Direkt

Omni fortsätter att stärka ekonomibevakningen. Jonathan Axelsson, tidigare nyhetschef på nyhetsbyrån SIX, och Mattias Magnusson, reporter och chef för sociala medier på SIX, börjar på Omni som ekonomiredaktörer.

Både Mattias Magnusson och Jonathan Axelsson gick i och med sammanslagningen av SIX och Direkt över till den gemensamma redaktionen på Direkt. Nu väljer de båda att gå till Omni. – Jonathan och Mattias sitter på unik kompetens som blir oerhört viktig när vi nu successivt växlar upp ekonomibevakningen i Omni, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni. Omni har sedan ett år utvecklat ekonomibevakningen med bland annat det dagliga nyhetsbrevet “Morning Brief”, som ger läsarna alla de viktigaste ekonominyheterna tidigt varje morgon. Mattias Magnusson har de senaste fyra åren varit börsreporter på SIX och var innan dess bland annat reporter på Svenska Dagbladet. I november förra året gick han över till Direkt. – Det var inte så mycket ett val som en självklarhet när Omni ville att satsa på mig. Omnis arbetssätt passar mig perfekt och är ett fantastiskt verktyg för att göra bra ekonomijournalistik, säger Mattias Magnusson. Jonathan Axelsson har i fem år varit nyhetschef på nyhetsbyrån SIX. Innan dess var han i flera år börsreporter på samma byrå. I november förra året gick även han över till Direkt. – Eftersom jag själv är en nyhetsjunkie känns Omni som det perfekta stället att jobba på. Sen verkar det vara en spännande organisation med starka drivkrafter, säger Jonathan Axelsson som börjar på Omni i augusti. Mattias har redan hunnit bekanta sig med Omnis redaktion i en dryg månad. – Det är högt i tak på Omni. Snabba beslutsvägar, extremt begåvade och kompetenta redaktörer. Jag lär mig massor bara genom att vara på jobbet, säger Mattias Magnusson. Omni planerar för en eller två rekryteringar till för att ytterligare stärka ekonomiredaktionen.

Omni rekryterar Metros nyhetschef

Omni fortsätter att förstärka. Emmelie Wallroth, i dag nyhetschef på Metro, har rekryterats som nyhets- och utvecklingsredaktör.

Under våren har flera strategiska rekryteringar gjorts för att ytterligare förstärka Omnis ekonomibevakning. Nu förstärks även kärnan av nyhetsredaktionen med Emmelie Wallroth, 30, som nyhetsredaktör.

– Det ska bli fantastisk att få Emmelie till Omni. Emmelie har den perfekta kombinationen av både gedigen reporterkompetens och erfarenheten som nyhetschef, precis som många av redaktörerna på Omni har, säger Markus Gustafsson, chefredaktör och vd på Omni.

De senaste åren har Emmelie arbetat som nyhetschef på Metro, dessförinnan var hon nyhetsreporter på Aftonbladet. hon har en kandidatexamen i Medie- och kommunikationskunskap från Luleå Tekniska universitet.

– Omni har växt otroligt mycket och jag ser en enorm potential i Omnis sätt att förmedla journalistik. På Omni kommer jag kunna fortsätta arbeta med breaking news-pulsen som jag älskar och jag tror att jag har mycket att bidra med i teamet, säger Emmelie Wallroth.

På Metro var Emmelie en av två nyhetschefer på en redaktion med ungefär 20 journalister.

– Jag har varit på Metro i över tre år och har fått jobba med ett gäng väldigt begåvade och härliga kollegor, men nu är det dags att ta nästa steg.

Väntan är över – Omni släpps för Ipad och tablets

Många har väntat länge. Men nu äntligen är de här: Omnis nya skräddarsydda appar för Ipad och Android tablet.

– Jag vågar utlova en världsunik nyhetsupplevelse, säger Markus Gustafsson, grundare och chefredaktör.

På kort tid har Omni förändrat hur 100 000-tals svenskar konsumerar nyheter. Två år i rad har Omni dessutom utsetts både till Sveriges bästa nyhetsapp och Sveriges bästa nyhetssajt.

– Vi hade många anledningar att både vara ödmjukt nervösa och lägga ribban högt när vi började titta på tablets. Det har varit riktigt svårt, men med läsarnas hjälp har vi experimenterat oss fram till ett fantastiskt koncept, säger Markus Gustafsson, grundare och chefredaktör på Omni.

Apparna är, liksom Omnis alla andra appar, utvecklade inhouse av Omnis prisade utvecklingsteam.

– Att göra en 100 procent nativeapp, alltså helt byggd för Ipad respektive Android och utan webbdelar, har varit nödvändigt för att ge nästa generations nyhetsupplevelse. Apparna får en helt annan prestanda och snabbhet än vad nyhetsläsare är vana vid i svenska nyhetsappar, säger Alexander Nordström, tech lead på Omni.

Konceptmässigt kommer iPhone- och Android-läsarna att känna igen sig, men med ett par radikala justeringar för plattformen.

– Det är rakt igenom saker som kommit fram med hjälp av läsarna. Man måste vara oerhört ödmjuk inför hur olikt beteendet ändå är mellan en Ipad och Iphone. Man kan inte bara klona koncepten, säger Catarina Smedshammar, användbarhetsexpert på Omni. Kort om apparna:

  • Apparna är byggda ”native”och helt anpassade för iOS respektive Android.
  • Enkel inloggning som gör att läsarna lätt synkar alla inställningar med Omni i telefonen.
  • Bevakningsfunktion som i i smartphone, men nu med bevakningarna i egen kolumn i högerkant.
  • Sömlös svajp mellan artiklar. Extremt korta laddningstider.

Nu vill vi veta vad du tycker! Ladda ner – och berätta!

Premiär! Omni startar Tech Brief

Omni startar Tech Brief. Allt du behöver veta om veckan i techvärlden – på ett ställe. Telia är exklusiv sponsor av satsningen.

Missat hur Facebooks nya algoritmer fungerar? Inte hängt med i senaste turerna om Samsungs Galaxy note 7? Inte hört om den självkörande bilen som ska kommunicera med emojis? Med Omni Tech Brief kommer Omnis läsare kunna vara helt lugna – och uppdaterade.

– Tech Brief samlar världens och veckans viktigaste technyheter på ett ställe, säger Markus Gustafsson, chefredaktör på Omni.

20-talet av veckans viktigaste technyheter samlas under rubriker som Produkt, Sociala medier, Forskning, Säkerhet. Dessutom listas viktiga händelser i techvärlden nästkommande vecka. Redaktör för Tech Brief är Mats Karlsson med över 15 års erfarenhet av techbevakning, de senaste två åren på Omni.

– Allt är sammanfattat och sammanställ och ger en unik överblick och inblick i techvärlden. Alltid med länkar ut till de bästa källorna runt hela världen, säger Markus Gustafsson.

Telia är exklusiv sponsor till satsningen och kommer att synas med native-innehåll producerat av Schibsted Content Studio.

– Det är kul att Telia tillsammans med oss och Omni testar nya vägar för att nå relevanta målgrupper, säger Josefine Kvarnström, chef för Schibsted Content Studio.