Omni inifrån

Omni firar 200 000 artiklar!

Häromdagen firade vi publiceringen av den 200 000:e artikeln i Omni. Det var en stor milstolpe och självklart firades redaktör Sebastian Hagberg efter publiceringen. Just den stora mängden nyheter i Omni – och hur våra journalister identifierar, nyhetsvärderar, skriver, förklarar, ger sammanhang, berättar bakgrund, paketerar och presenterar nyheterna – är själva fundamentet i Omni. Vid detta 200 000-firande är det också på sin plats att berätta lite mer om hur vi arbetar på Omni.

Det hela började för fyra år sedan då vi samlade några av Sveriges bästa journalister och utvecklare i en källarlokal i Schibsted-huset. Vi började med att återkommande äta frukostar med kräsna nyhetskonsumenter och djupintervjua dem. Vi förstod ganska snart att vi hade fått ett tydligt uppdrag från läsarna: Ni måste göra dagens nyhetstjänster mycket bättre. Ge oss bättre nyhetsöverblick. Ge oss fler perspektiv och hela bilden. Och ge oss möjligheten att personalisera våra nyhetsflöden.

Omni har redan hunnit rita om den svenska mediemarknaden. Vi har utsetts till Sveriges bästa nyhetsapp flera gånger, vi har utsetts till Europas bästa nyhetsapp och vi har dessutom blivit nominerade till Stora Journalistpriset. Men det var nog inte förrän efter vårens fruktansvärda terrordåd på Drottninggatan i Stockholm som vi förstod hur mycket Omni redan betyder för 100 000-tals läsare. När SVT/Novus undersökte nyhetskonsumtionen i Sverige under och efter terrorattentatet visade det sig att Omni, näst efter Aftonbladet var den mest vanliga digitala nyhetskällan att först få kännedom om attentatet från. Med detta kommer också ett oerhört stor ansvar.

Vi är stolta över att aldrig ägna oss åt varken sensations- eller klickbetesjournalistik för att komma dit vi är. Istället uppskattas vi just för vår ibland lite torra, men också mycket trovärdiga tonalitet, metod och inställning. Att vi håller på tangenten tills vi vet vad som gäller, att våra erfarna journalister har erfarenhet nog att bedöma om man kan pusha på vittnesmål om påstådda skottlossningar eller inte.

Våra artiklar är unika i sin form och skrivna av våra redaktörer som arbetar i skift, veckans alla dagar, nästan dygnets alla timmar. Under det senaste året har antalet journalister på Omni ökat från 10 till 18, nu senast har vi särskilt förstärkt ekonomibevakningen.

Våra redaktörer är de bästa av de bästa i Sverige. De är såväl reportrar som redaktörer och nyhetschefer i en och samma person. De har oftast erfarenhet som breakingreportrar, redaktörer, specialreportrar, korrespondenter och nyhetschefer på de andra stora nyhetsredaktionerna. Sju av tio nyhetsredaktörer är kvinnor, fem av åtta ekonomiredaktörer är män. Till skillnad mot traditionella medier har vi en helt platt organisation där alla medarbetare har både mandat och kunskap att välja vilka nyheter vi bevakar liksom att skriva, nyhetsvärdera, publicera och skicka pushnotiser. Så är det långtifrån hos de flesta andra.

Omnis journalister har ett extremt svårt jobb. De bevakar 1000-tals internationella medier, djupdyker ner i sociala medier och följer flera pågående liveflöden och tv-sändningar samtidigt. På ekonomiredaktionen tillkommer förstås att djupdyka ner i bolagsrapporter och följa marknaden med börsdata och bolagsnyheter. Det är en ny roll och ett helt nytt sätt att arbeta.

Men som bekant: internet lider sällan brist på information, det handlar om att hitta det som är sant, intressant och relevant. Vi länkar tydligt under de korta sammanfattningarna så att läsarna kan gå vidare och läsa mer hos ursprungskällorna som kan vara såväl New York Times som en enskild tweet från Anna Kinberg Batra eller en nyhet i Skaraborgs Läns Allehanda. Transparens är ett ledord för Omni både internt och mot läsarna, därför bjuder vi också in er att ta del av vårt språkmanifest som förklarar hur vi tänker och arbetar på Omni. Hoppas det kan komma till användning på andra redaktioner och kanske journalistutbildningar.

Omni har ungefär en halv miljon läsare i veckan i mobilen. De läser oss oftare och mer än andra nyhetskällor. Varje vecka har vi ungefär 20 miljoner sidvisningar i mobilen, det är minst dubbelt så mycket som exempelvis Dagens Nyheter.

Men för en kräsen affärsläsare, som i realtid vill bli uppdaterad om det senaste kring bolag och marknaden, så har inte Omni räckt till. Därför tar vi nu i höst ett nytt stort steg i Omnis historia och lanserar en ny ekonomiapp. Det finns inget liknande varken i Sverige eller internationellt. Den nya appen har fokus på börs- och bolagsnyheter och gedigen internationell näringslivsbevakning. Som tack för att du har läst ända hit får du gärna bli bland de första att testa nya ekonomitjänsten. Klicka här och uppge koden "200000" när du anmäler dig.

Synpunkter? Frågor? Maila mig gärna.

/Markus Gustafsson (som är grundare, vd, chefredaktör och allt-i-allo på Omni)

Omni inifrån. En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.