En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni = DN + DI + Sydsvenskan

Vi såg trenden redan under hösten. I veckans statistik från KIA-index blir det tydligare än någonsin: Omni seglar nu ifrån både DN och SvD i sidvisningar i mobilen. Förra veckan hade Omni 14,6 miljoner sidvisningar i mobilen, jämfört med DN på 8,8 miljoner och SvD på 7,2 miljoner. Omni har nu exempelvis fler sidvisningar än vad DN, DI och Sydsvenskan har tillsammans.

Inte så illa, om vi får säga det själva.

Sidvisningar vecka 12 (KIA-index, mobilt):

  • Omni – 14,6 miljoner
  • DN – 8,8 miljoner
  • SvD – 7,2 miljoner
  • GP – 7,0 miljoner
  • DI – 2,9 miljoner
  • Sydsvenskan – 2,3 miljoner

Omni prisas igen: Sveriges bästa nyhetssajt

En alldeles fruktansvärd nyhetsdag. 31 har hittills rapporterats döda i Bryssel och runt 200 är skadade. Det var därför med blandade känslor som några av oss – mitt i allt detta – försvann i väg för att få veta vilken nyhetstjänst som skulle prisas som Sveriges bästa 2016.

Förutom Omni var Aftonbladet, Expressen, Nyheter24 och Svenska Dagbladet nominerade.

Vi kom hem med det finaste priset. Och en motivering som gjorde oss gråtmilda.

"I fjol klev nyhetstjänsten Omni in som vinnare från ingenstans – deras smarta app har förändrat vårt sätt att konsumera nyheter. Och Omni har inte vilat på lagrarna, utan fortsätter att växa och utveckla sin skräddarsydda nyhetstjänst. En gång i tiden var nyhetsflash en betaltjänst från TT, förbehållet medias nyhetschefer. Nu kan vi alla kostnadsfritt få flashar i våra mobiler – om just de ämnen som intresserar oss. Omni hjälper oss att sålla. Och genom att låta användarna vara med och styra flödet lyckas Omnis app vara top-of-mind utan att bli påträngande". (Juryns motivering för utmärkelsen som Bästa Nyhetssajt på Internetworld Topp-100).

Vi är förstås oerhört stolta. Och tacksamma. Inte minst är vi tacksamma för att alla ni hundratusentals läsare hjälper oss att hela tiden bli ännu bättre och aldrig sluta utvecklas. Det är nämligen det som är hemligheten bakom Omni – att vi utvecklas helt på dina villkor.

Men något firande blir det förstås inte. I stället har vi extrapersonal inne för att fortsätta bevaka – och om möjligt förklara – de fruktansvärda händelserna i Bryssel. Jag tror vi hittills har skickat 14 pushnotiser och dessvärre kommer det förmodligen bli fler innan kvällen är slut. Vi hoppas vi kan vara till er hjälp genom detta fasansfulla.

//Markus Gustafsson, chefredaktör och grundare

PS. I helgen utsågs Omni dessutom till en av fem finalister som “Europas bästa nyhetstjänst i mobilen 2016”, ett pris som vi redan vunnit en gång tidigare. I slutet av april avgörs om det blir Omni som kan ta hem priset igen – eller någon av giganterna som brittiska The Guardian och tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung som vi tävlar mot.

“Magin handlar om känsla och kultur, om ett sätt att vara”

Prisregnet över Omni tycks aldrig vilja ta slut. I veckan blev vi utsedda till Sveriges bästa nyhetstjänst i mobilen på Mobilgalan – för andra året i rad. Men vad är egentligen magin bakom Omni? Det är dags att avslöja hemligheten.

Omni har idag, två år efter premiären, förändrat hur 100 000-tals svenskar läser nyheter. Omni har snart vunnit alla priser som finns att vinna, både i Sverige och internationellt. Vi har gått från okänd app till primär nyhetsdestination och en av de största nyhetstjänsterna i Sverige. En undersökning som Novus gjorde i höstas, på uppdrag av SVT efter Paris-attackerna, visade att Omni var den tredje vanligaste källan man först hörde om nyheten om Paris-attackerna från. Bara Aftonbladet och Facebook var vanligare. Och för er som gillar siffror: Omni har idag 11,5 miljoner sidvisningar i veckan i mobilen, vilket innebär att vi har passerat både Dagens Nyheter (7,9 milj) och Svenska Dagbladet (8,1 milj).

Det har kort sagt gått galet bra. Vi är förstås enormt stolta och tacksamma för allt vi får uppleva på resan med Omni.

Så vad är egentligen magin? Har vi något reptrick att avslöja?

Så här brukar jag, lite torrt och sakligt, förklara vad som skiljer oss på Omni från andra nyhetsmedier:

  • Att all utveckling sker tillsammans med läsarna. På riktigt. Exempelvis var över 1000 läsare involverade i utvecklingen av våra senaste appar, ungefär 100 av dem var uppe på Omni och testade olika prototyper.
  • Att vår utvecklingsmetodik utgår från Lean Startup. Hur allt började med att jag och Ian (den andre grundaren) åt massor av frukostar med nyhetsläsare för att ta reda på vilka problem de upplever med dagens nyhetstjänster. Och utifrån de problemen har Omni sen utvecklats.
  • Att vi har byggt ett helt eget cms och plattform. Ett enormt bygge och plattformen har blivit så bra att den nu utvecklas till att bli hela mediekoncernen Schibsteds plattform. SvD snurrar redan på den och snart går såväl Aftonbladet som norska Aftenposten över till plattformen.
  • Att vi så tidigt satsade på native advertising och därigenom blev pionjärer på att hitta annonslösningar som både användare gillar och som ger annonsörer bättre effekt. Mer än hälften av våra intäkter kommer idag via de ”gulmärkta artiklarna” (våra native ads) i Omni.
  • Att det aldrig någonsin funnits några kulturella skiljeväggar mellan IT, redaktion och sälj på Omni. På Omni arbetar alla professioner hand-i-hand och produkten utvecklar vi alla tillsammans.
  • Att vi förra året vågade byta strategi och gå från hybridappar till nativeappar (ingen html alls längre). Det gör våra appar vansinnigt mycket snabbare än andras. Nu sägs fler stora svenska mediebolag göra samma sak.
  • Att vi har utvecklat en unik arbetsprocess på redaktionen. Vårt sätt att arbeta gör oss mycket snabbare än alla andra svenska nyhetsredaktioner.
  • Att vi ger vi läsarna fler perspektiv på nyheterna än andra medier kan.

Jag vet inte hur många föredrag jag har hållit på det där temat, om Omni och vår resa. Men handen på hjärtat, när jag berättar den där storyn så utelämnar jag faktiskt den viktigaste delen av Omni-magin.

Den riktiga magin går inte riktig att sätta ord på. Det handlar om känsla och kultur, om ett sätt att vara. Förutom all professionalitet, spetskompetens och talang som finns samlat i de fantastiska människorna i Team Omni – så är det riktigt unika hur vi är och gör saker tillsammans. Om hur vi skrattar och har roligt, om hur vi hjälper varandra vid motgångar. Jag har haft förmånen att arbeta på många fantastiska arbetsplatser, jag har haft många underbara och sjukt duktiga kollegor. Men jag har aldrig någonsin upplevt den unika känsla som finns i Team Omni.

Inför prisgalan i torsdags tvekade jag ett ögonblick inför om det var värt pengarna för våra två polska kollegor, Damian och Michal, att flyga upp till Stockholm för att gå på galan. Inte minst kostade galabiljetterna en förmögenhet och det skulle ju kännas så oerhört snopet och bortkastat om galan inte gick Omnis väg. Men Damian och Michal flög upp. Och vi vet hur galan slutade. I går lyckades också just Damian – bättre än någon – sätta ord i ett alla-mail på det som nog är den riktiga magin bakom Omni.

”I didn't expect it to mean so much for me. Being nominated is a big deal but when I saw "Omni" on the screen it crashed me as hell, in a good way of course :D It was said before many times and I say it again how good team we have. So many great individuals working together like one person”.

Tack underbara Team Omni för att ni är som ni är. Utmaningarna ligger framför oss, vi ska aldrig någonsin känna oss för nöjda och vi ska fortsätta att älska förändring. Men ett bättre team att ta sig an utmaningarna med finns inte. Där i ligger den riktiga Omni-magin.

//Markus

Aldrig har så många nya läsare vänt sig till Omni som den här helgen

Det kunde ha varit du och jag. De gick ut för att dricka goda drinkar, gå på konsert – eller se på fotbollsmatch.

Världen blir sig aldrig lik igen.

Även vi medier har satts på svåra prov denna fasansfulla helg.

Jag var hemma och satt och pratade med Omni-redaktörerna Andreas och Ines i Omnis redaktionschatt, Slack. Vi diskuterade Ciscos påstådda köp av Ericsson. Var uppgifterna att lita på nu när CNBS hävdade att de var falska?

Plötsligt skriver Ines i chatten:

”Vi glömmer Cisco och går på Paris istället”.

Jag förstod inget. Tystnad i chatten.

Sedan kom första pushnotisen från Omni:

”Flera personer har skjutits ihjäl i centrala Paris, rapporterar franska medier”.

Efter några minuter en push till:

”Flera explosioner ska ha inträffat vid nationalarenan i Paris – Frankrikes president evakueras från platsen, enligt franska I-tele”.

Ungefär då satt jag i en taxi på väg in till redaktionen, så även redaktör Tomas. Och jag tror hela Omni nu var inne i chatten och hjälptes åt. Nyhetsmaskinen Omni var igång.

Nästa push var också bara en förvarning om vad som skulle komma:

”Minst 18 personer har dödats i olika attacker i Paris, uppger polisen enligt nyhetsbyrån AFP”.

Hur det sen utvecklade sig vet vi.

Hittills är 129 bekräftat döda. Det är det näst dödligaste terrorattentatet i Europa sedan andra världskriget. Ett vidrigt angrepp på demokratin – och på mänskligheten. Det kunde ha varit du och jag. Människor som gick ut för att dricka goda drinkar, gå på konsert – och se på fotbollsmatch. På videos ser vi nu hur några av de som överlevde hängde utanför fönstren till konserthallen för att ta skydd. Vi läser om självmordsbombaren som – med bombväst på sig – blev påkommen av vakterna vid Stade de France. Han var på väg in för att döda under vänskapsmatchen mellan Tyskland och Frankrike. Nu briserade bomben utanför istället. Kommer vi någonsin kunna gå på fotbollsmatch igen utan att tänka på detta?

Medierna – och hur vi agerar – sätts på hårda prov vid händelser som dessa. Vi finns där för att hjälpa er läsare att förstå, vi finns där för att försöka göra det fasansfulla något lite mer begripligt. Vi finns där för att rapportera om det allra senaste i händelseutvecklingen, vi finns för att värdera alla de uppgifter som florerar och förmedla det viktigaste och mest relevanta. Inte minst finns vi där för att ge dig som läsare en ständigt uppdaterad nyhetsöverblick.

Intressant vid nyhetshändeler som dessa är att se hur medievanorna nu snabbt förändras. Fler läsare än någonsin har valt att vända sig till Omni. Vi har aldrig – utan marknadsföring – fått så många nya läsare som vi fick igår. Vi har legat tvåa bland nyhetsapparna i App Store, med endast Aftonbladet över oss. Omni har slagit alla sina tidigare dags- och veckorekord . Vi har redan så många appanvändare som vi prognostiserat till årets slut. Men det går dessvärre inte riktigt att fira de framgångarna en helg som denna. Men det är ett fint kvitto på att vi är behövda och att vårt arbete uppskattas. Betänk att våra läsare i helgen har övertygat 8000 vänner och familjemedlemmar att ladda ner Omni. För det är precis vad som har hänt.

Det arbete som Omnis redaktion har gjort i helgen gör mig så innerligt stolt. Omnis redaktörer sitter på sådan kompetens, de har sådant driv. Vi har inte bara varit snabbast på att berätta det senaste om nyhetsutvecklingen i Paris. Vi har också gett perspektiv, satt nyheterna i sitt sammanhang – och gett oändliga möjligheter till fördjupning via internationella och svenska medier. Redaktörerna på Omni har haft fingertoppskänsla, de har gjort ett fantastiskt hantverk – och de har övervägt varje uppgift på ett sakligt och kunnigt sätt. Inte minst har de i en kaotisk nyhetssituation gett er läsare en unik nyhetsöverblick. Mitt i denna fasansfulla helg har vi all anledning att vara stolta över arbetet på Omni.

Vad tycker ni som läser oss? Vad har ni saknat, vad kan vi göra bättre? Maila mer än gärna och säg vad du tycker.

Markus Gustafsson, chefredaktör

PS. På bilderna nedan visas Omni klockan 04:08 natten till i lördags samt klockan 10:39 på lördagsförmiddagen. De fyra största svenska medierna finns med som jämförelse.

Omni slår rekord – redan innan nylanseringen

Kiaindex är den officiella webbvalutan som vi medieaktörer jämför oss med. Allt som oftast använder vi Kia för att få skryta lite om oss själva och vår storlek. Precis som jag har tänkt att göra nu. Men det ska också sägas att det finns lite problem med mätningen på Kiaindex, inte minst när det kommer till att försöka räkna hur många unika läsare en sajt egentligen har. Dagens Medias Erik Wisterberg tar på ett bra sätt upp problematiken kring att mäta unika användare per vecka i mobilen. Det är framför allt trafiken via sociala medier som spelar många mediers mobilstatistik ett stort spratt (en unik läsare kan räknas som flera…).

Men, men. Detta får förhoppningsvis branschen snart rätsida på. Och det går ändå att utläsa mycket intressant i statistiken på Kiaindex. En sådan sak är när man tittar på sidvisningar, som så att säga står oomtvistat i statistiken.

I antalet sidvisningar ser vi just nu en intressant trend för Omnis del. Under sommaren har Omni haft fler sidvisningar än flera av giganterna, exempelvis Dagens Industri och Svenska Dagbladet. Det skiljer inte heller så mycket upp till Dagens Nyheter i mobilen. Förra veckan satte vi nytt rekord med totalt 5,7 miljoner sidvisningar. DI hade samma vecka 4,7 miljoner sidvisningar, SvD 4,7 miljoner och DN 7,7 miljoner.

Men det mest intressanta med statistiken är vad som händer nu. I måndags lanserade Omni helt nya appar och de kommer förstås påverka användningen liksom statistiken mycket. Vi vet redan att sidvisningarna har gått upp kraftigt. På onsdag nästa vecka, när lanseringsveckan redovisas på Kiaindex, får vi veta hur mycket.

I samma statistik redovisas också antalet unika läsare enligt Kiaindex. Omni har då 668 000 ub/vecka, vilket gör oss till Sveriges femte största nyhetstjänst i mobilen efter Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Läs mer på http://www.kiaindex.se/

/Markus