En blogg om det inre livet på Omni, om vårt nyhetsarbete, om våra utvecklingsprojekt och om våra planer framåt. – Markus Gustafsson, chefredaktör.

Nu släpps Omni Ekonomi

Sveriges nya måste-app för alla affärsläsare är här: Omni Ekonomi.

I dag smyglanseras ekonomiappen i App Store och Google Play.

– Omni Ekonomi är en destination för den nya tidens affärsmänniska, säger Markus Gustafsson, chefredaktör.

Omni Ekonomi är ett helt nytt sätt att uppleva affärsnyheter. I appen ges nyheter och perspektiv från världens alla affärsmedier på ett ställe. Samtidigt ges användaren möjlighet att ställa in sin egen nyhetsmix och lägga upp bevakningar på bolag och branscher. Appen är gratis och finns för iPhone och Android.

– Responsen har varit fantastisk. Omni Ekonomi får toppbetyg i alla våra undersökningar och användarna berättar att den redan helt har förändrat deras konsumtion av affärsnyheter, säger Markus Gustafsson som också är vd och grundare på Omni.

Förutspås rita om mediekartan

Trots att appen släpps först i dag har den redan väckt uppståndelse. Flera medier har förutspått att Omni Ekonomi kommer att rita om den svenska mediekartan.

– Vi försöker att inte jämföra oss med andra. Omni Ekonomi är någonting helt annat. Vi har en tydlig vision och det är att förbättra sättet världen konsumerar nyheter på. Det bottnar i en genuin vilja att lösa människors behov, fortsätter Markus Gustafsson.

Omni Ekonomi är utvecklad av teamet bakom Omni som har prisats som Sveriges bästa nyhetsapp två år i rad. De senaste veckorna har 10 000 testanvändare bjudits in till appen.

– Precis som Omni har Omni Ekonomi utvecklats tillsammans med användarna. Behovet av översikt och alla affärsnyheter på samma ställe har varit tydligt, säger Fanny Chays och Maria Å Lindvall, product managers.

Lanseras brett om några veckor

Omni Ekonomi är gratis att ladda ner och använda. Appen finansieras genom annonser och native advertising.

– Med Omni Ekonomi förstärks vårt native-erbjudande ytterligare och vi kan erbjuda våra kunder en renodlad ekonomi- och B2B-kontext, säger Josefine Kvarnström, Head of Schibsted Brand Studio och en av medgrundarna på Omni.

Dagens smygpremiär innebär att appen marknadsförs mot Omnis befintliga läsare och vänner. Om några veckor kommer appen också att börja marknadsföras externt och i andra kanaler.

Omni firar 200 000 artiklar!

Häromdagen firade vi publiceringen av den 200 000:e artikeln i Omni. Det var en stor milstolpe och självklart firades redaktör Sebastian Hagberg efter publiceringen. Just den stora mängden nyheter i Omni – och hur våra journalister identifierar, nyhetsvärderar, skriver, förklarar, ger sammanhang, berättar bakgrund, paketerar och presenterar nyheterna – är själva fundamentet i Omni. Vid detta 200 000-firande är det också på sin plats att berätta lite mer om hur vi arbetar på Omni.

Det hela började för fyra år sedan då vi samlade några av Sveriges bästa journalister och utvecklare i en källarlokal i Schibsted-huset. Vi började med att återkommande äta frukostar med kräsna nyhetskonsumenter och djupintervjua dem. Vi förstod ganska snart att vi hade fått ett tydligt uppdrag från läsarna: Ni måste göra dagens nyhetstjänster mycket bättre. Ge oss bättre nyhetsöverblick. Ge oss fler perspektiv och hela bilden. Och ge oss möjligheten att personalisera våra nyhetsflöden.

Omni har redan hunnit rita om den svenska mediemarknaden. Vi har utsetts till Sveriges bästa nyhetsapp flera gånger, vi har utsetts till Europas bästa nyhetsapp och vi har dessutom blivit nominerade till Stora Journalistpriset. Men det var nog inte förrän efter vårens fruktansvärda terrordåd på Drottninggatan i Stockholm som vi förstod hur mycket Omni redan betyder för 100 000-tals läsare. När SVT/Novus undersökte nyhetskonsumtionen i Sverige under och efter terrorattentatet visade det sig att Omni, näst efter Aftonbladet var den mest vanliga digitala nyhetskällan att först få kännedom om attentatet från. Med detta kommer också ett oerhört stor ansvar.

Vi är stolta över att aldrig ägna oss åt varken sensations- eller klickbetesjournalistik för att komma dit vi är. Istället uppskattas vi just för vår ibland lite torra, men också mycket trovärdiga tonalitet, metod och inställning. Att vi håller på tangenten tills vi vet vad som gäller, att våra erfarna journalister har erfarenhet nog att bedöma om man kan pusha på vittnesmål om påstådda skottlossningar eller inte.

Våra artiklar är unika i sin form och skrivna av våra redaktörer som arbetar i skift, veckans alla dagar, nästan dygnets alla timmar. Under det senaste året har antalet journalister på Omni ökat från 10 till 18, nu senast har vi särskilt förstärkt ekonomibevakningen.

Våra redaktörer är de bästa av de bästa i Sverige. De är såväl reportrar som redaktörer och nyhetschefer i en och samma person. De har oftast erfarenhet som breakingreportrar, redaktörer, specialreportrar, korrespondenter och nyhetschefer på de andra stora nyhetsredaktionerna. Sju av tio nyhetsredaktörer är kvinnor, fem av åtta ekonomiredaktörer är män. Till skillnad mot traditionella medier har vi en helt platt organisation där alla medarbetare har både mandat och kunskap att välja vilka nyheter vi bevakar liksom att skriva, nyhetsvärdera, publicera och skicka pushnotiser. Så är det långtifrån hos de flesta andra.

Omnis journalister har ett extremt svårt jobb. De bevakar 1000-tals internationella medier, djupdyker ner i sociala medier och följer flera pågående liveflöden och tv-sändningar samtidigt. På ekonomiredaktionen tillkommer förstås att djupdyka ner i bolagsrapporter och följa marknaden med börsdata och bolagsnyheter. Det är en ny roll och ett helt nytt sätt att arbeta.

Men som bekant: internet lider sällan brist på information, det handlar om att hitta det som är sant, intressant och relevant. Vi länkar tydligt under de korta sammanfattningarna så att läsarna kan gå vidare och läsa mer hos ursprungskällorna som kan vara såväl New York Times som en enskild tweet från Anna Kinberg Batra eller en nyhet i Skaraborgs Läns Allehanda. Transparens är ett ledord för Omni både internt och mot läsarna, därför bjuder vi också in er att ta del av vårt språkmanifest som förklarar hur vi tänker och arbetar på Omni. Hoppas det kan komma till användning på andra redaktioner och kanske journalistutbildningar.

Omni har ungefär en halv miljon läsare i veckan i mobilen. De läser oss oftare och mer än andra nyhetskällor. Varje vecka har vi ungefär 20 miljoner sidvisningar i mobilen, det är minst dubbelt så mycket som exempelvis Dagens Nyheter.

Men för en kräsen affärsläsare, som i realtid vill bli uppdaterad om det senaste kring bolag och marknaden, så har inte Omni räckt till. Därför tar vi nu i höst ett nytt stort steg i Omnis historia och lanserar en ny ekonomiapp. Det finns inget liknande varken i Sverige eller internationellt. Den nya appen har fokus på börs- och bolagsnyheter och gedigen internationell näringslivsbevakning. Som tack för att du har läst ända hit får du gärna bli bland de första att testa nya ekonomitjänsten. Klicka här och uppge koden "200000" när du anmäler dig.

Synpunkter? Frågor? Maila mig gärna.

/Markus Gustafsson (som är grundare, vd, chefredaktör och allt-i-allo på Omni)

Tronskiftet: Oscarsson Sveriges bästa kommentator – petar Ramberg

TV4:s Marcus Oscarsson är Sveriges bästa politiska kommentator enligt politikerna.

Det framgår när Omni för tredje året i rad undersöker politikernas förtroende för svenska medier och deras politikbevakning.

Sveriges Radios Tomas Ramberg petas ner från förstaplatsen, som han innehaft sedan starten för två år sedan. 633 politiker har svarat på enkäten.

Oscarsson har klättrat till toppen från en sjätteplats 2015, då med 7,1 procent av rösterna, via en andraplats förra året. Nu får han hela 18,7 procent av rösterna. Inte långt därefter kommer Ramberg med 17,8 procent. SVT:s Mats Knutson hamnar för andra året i rad på plats tre.

– Det är inte helt oväntat att Oscarsson hamnar på första plats i år, säger Omnis politikredaktör Calle Sandstedt.

– Hans mer excentriska berättargrepp verkar inte bara gå hem i stugorna, utan även hos politikerna. Den starka närvaron i sociala medier har säkert gjort sitt.

I övrigt är listan nästan identisk med föregående året, förutom att Expressens politikreporter Torbjörn Nilsson har ersatt DN:s Ewa Stenberg.

Så fördelas rösterna (förra årets placering inom parentes):

Marcus Oscarsson, TV4 (2) 18,7%

Tomas Ramberg, Sveriges Radio (1) 17,8%

Mats Knutson, Sveriges Television 13,7%

Margit Silberstein, Sveriges Television 9,8%

Fredrik Furtenbach, Sveriges Radio 9,1%

K-G Bergström, Expressen 6,1%

Lena Mellin, Aftonbladet 3,9%

Göran Eriksson, Svenska Dagbladet 3,2%

Torbjörn Nilsson, Expressen 1,6%

Ulf Kristoffersson, TV4 1,6%

Frågan som ställdes: ”Vem är Sveriges bästa politiska kommentator/krönikör?” Så gjorde vi undersökningen: Enkäten skickades per mejl till cirka 4 000 svenska politiker. 633 svarade. Mottagarna är ett urval av folkvalda i kommuner, landsting och riksdag samt anställda på partikanslierna, ungdomsförbund och regeringskansliet.

Omni planerar ny ekonomitjänst – ”helt ny destination för affärsläsare”

Omni ska lansera en ny ekonomitjänst för Sveriges alla affärsläsare – under eget namn och varumärke.

Det avslöjades under Omnis mingel i Almedalen i dag.

– Tjänsten är inte helt klar än. Men redan utifrån de tidiga reaktionerna vågar vi säga att den här ekonomiappen kommer att förändra hur vi konsumerar affärsnyheter, säger Markus Gustafsson, grundare och publisher på Omni.

Målsättningen för den nya tjänsten, som först lanseras som mobilapp för iOS och Android, är tydlig. Den ska ge den bästa och mest heltäckande börs- och bolagsbevakningen, med såväl alla internationella som svenska affärsmediers nyheter samlade på ett ställe.

– Målgruppen är affärsläsare med stort dagligt behov att hålla sig uppdaterade. Fokus är på börs- och bolagsbevakning, men även internationell makro- och samhällsekonomi får stort utrymme, säger Markus Gustafsson.

Omni började redan för två år sedan intressera sig för affärsläsarna. Sedan dess har åtskilliga undersökningar, intervjuer och experiment med målgruppen gjorts.

– Det mest förvånande har varit insikten om hur missnöjda läsarna är med dagens lösningar. De saknar överblicken och de är tvungna att gå runt till en lång rad olika affärsmedier för att känna sig uppdaterade. Ett tredje önskemål har varit mycket bättre internationell bevakning.

Omnis första experiment för affärsläsarna var nyhetsbrevet Morning Brief som redaktionen, sedan ett år tillbaka, skickar ut klockan 06 varje morgon med en sammanfattning av nattens och morgonens viktigaste ekonominyheter.

– Experimentet med Morning Brief, som verkligen var en testballong, visade sig fylla ett enormt behov hos ekonomiläsarna. Det läses numera av 50 000 läsare varje vecka och de flesta läser det varje dag, säger Tomas Medin Westman, en av utvecklingsredaktörerna bakom tjänsten.

De senaste månaderna har Omni rekryterat några av Sveriges bästa ekonomiredaktörer till den nya satsningen. De är nu igång och testar och planerar den redaktionella processen.

– Och fler redaktörer är på väg in. Vi bygger upp en ny ekonomiredaktion, säger Markus Gustafsson.

  • Den nya ekonomitjänsten innebär ett nytt sätt att uppleva affärsnyheter.
  • Nyheter från världens alla affärsmedier samlade och sammanfattade i en app
  • Möjlighet att personalisera tjänsten. Mer börs, mindre makro? Du bestämmer själv.
  • Lägg upp bevakningar och följ enskilda bolag och branscher. Säkerställ att du får veta först med ämnesnotiser.

– Inte minst är den nya tjänsten utvecklad av teamet bakom Omni. Så ni som vet vad Omni går för, ni vet nog ungefär vad ni har att vänta. Tänk er Omni, men för affärsvärlden, säger Markus Gustafsson.

Tjänsten är inte helt klar än. Den har just nu endast ett hundratal läsare som i några månader och i hemlighet har fått följa utvecklingen och ge kontinuerlig feedback. Direkt efter semestern bjuds ytterligare 1000 nya läsare in och tjänsten fortsätter att utvecklas och förbättras.

– Vi kommer inte att lansera förrän alla våra mål vad gäller gillande och läsning är uppfyllda. Men vi räknar med att det inte dröjer allt för långt in på hösten.

Namnet är inte kommunicerat än.

– Det får vara vår lilla cliffhanger till efter sommaren.

Omni levererar nyheter och teknik till Svenskt Näringsliv

Nu utvidgar Omni sin affärsmodell genom att sälja teknik och redaktionellt innehåll till externa kunder. Den första kunden blir Svenskt Näringsliv. Ansvarig för det nya affärsområdet blir Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory.

För Omni innebär samarbetet med Svenskt Näringsliv att man utöver konsumentprodukter nu även utvecklar företagsprodukter.

– Samarbetet innebär ett nytt sätt att söka framtidens finansiering av journalistiken. Omni var pionjärer på native advertising som en integrerad del av nyhetsupplevelsen. Nu tar vi nästa steg där vi också låter kommersiella partners integrera vårt innehåll i sina tjänster, säger Frida Kvarnstöm, Head of New Business Media på Schibsted.

Ett första resultat av samarbetet blir att Svenskt Näringsliv lanserar ett dagligt nyhetsbrev under namnet fPlus. Delar av innehållet licensieras från Omni.

– Vi blir en innehållsleverantör till Svenskt Näringsliv ungefär som TT redan är i dag. Svenskt Näringsliv får använda innehåll som vi redan publicerar i Omni, säger Markus Gustafsson, publisher på Omni.

I samband med nysatsningar på B2B-området går Frida Kvarnström, tidigare Sales Director på Schibsted Sales & Inventory, in som ansvarig för B2B-affärer både för Omnis och Schibsted Sveriges räkning.

– Att vi som mediehus blickar mot att utveckla tjänster för företag känns naturligt. Företagens behov är enorma och vi kan med vår kompetens, både redaktionellt och tekniskt, erbjuda unika lösningar, säger Frida Kvarnström.

Merläsning: Frida Kvarnström utsedd till en av framtidens ledare